101
0
جف بزوس که همگی آن را با آمازون میشناسند؛ در سال ۱۹۶۴ در ایالات متحدهی آمریکا به دنیا آمد. او از همان ابتدا عاشق کامپیوتر بود و در دانشگاه در رشتههای علوم کامپیوتر و مهندسی الکترونیک تحصیل کرد. جف بزوس بعد از اتمام درسش، در «وال استریت» مشغول به کار شد. او پس از گذشت چهار سال، شغل پرسود خود را رها کرد و در ۳۰ سالگی آمازون را راهاندازی کرد. آمازون به مرور زمان از یک کتابفروشی آنلاین، به بزرگترین فروشگاه اینترنتی دنیا تبدیل شد. اما بزوس به این موفقیت راضی نبود و وارد حوزههای جدیدی شد. از مهمترین آن حوزهها شاید خرید روزنامهی «واشنگتن پست» در سال ۲۰۱۳ باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با رازهای موفقیت و محبوبیت جف بزوس بیشتر آشنا کنیم. پس با این مقاله مایندینو همراه باشید.
مروری بر زندگی جف بزوس
جف بزوس، کارآفرین آمریکایی که به عنوان بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی آمازون دات کام نقش مهمی در رشد تجارت الکترونیکی ایفا کرد. او تاجر آنلاین کتاب و طیف گستردهای از محصولات است. تحت هدایت وی، آمازون بزرگترین خرده فروش در شبکه جهانی وب و مدل فروش اینترنتی شد.
بزوس در حالی که هنوز در دبیرستان بود، موسسه رویا را ایجاد کرد.؛ مرکزی که باعث تقویت تفکر خلاق در دانش آموزان جوان میشود. وی پس از فارغ التحصیلی در سال1986 از دانشگاه پرینستون در رشتههای مهندسی برق و علوم کامپیوتر، کار خود را آغاز کرد.
AMAZON.COM
آمازون به سرعت در تجارت الکترونیکی گسترش پیدا کرد. سایت آمازون 24 ساعته باز بود، کاربر پسند بود و آنها را ترغیب به ارسال نظرات خود درباره کتابها میکرد. در ژوئن 1998 فروش سیدی را آغاز کرد و بعداً در همان سال فیلم اضافه کرد. در سال 1999 بزوس مزایدههایی را به سایت اضافه کرد و در فروشگاههای مجازی دیگر سرمایهگذاری کرد. موفقیت آمازون سایر خرده فروشان از جمله زنجیرههای بزرگ کتاب را تشویق به ایجاد فروشگاههای آنلاین کرد.
در حالی که شرکتهای بیشتری برای دلارهای اینترنتی درگیر جنگ بودند؛ بزوس ضرورت تنوع را الزامی دانست و تا سال 2005 آمازون، محصولات گستردهای از جمله لوازم الکترونیکی مصرفی، پوشاک و سختافزار را ارائه داد. آمازون در سال 2006 با معرفی خدمات وب آمازون (AWS) ، یک سرویس محاسبات ابری که سرانجام به بزرگترین سرویس در جهان تبدیل شد، ایجاد کرد. در اواخر سال 2007 آمازون دستگاه خواندن دستی جدیدی به نام Kindle را منتشر كرد. كتاب خوان دیجیتال با اتصال به اینترنت بیسیم، مشتریان را قادر میساخت تا تعداد زیادی از كتابهای مورد نیاز را خریداری، بارگیری، مطالعه و ذخیره كنند.
جف بزوس
ما سه ایدهی بزرگ در آمازون داشتهایم که بعد از گذشت دو دهه همچنان به آن ایدهها وفادار ماندهایم. این ایدههای بزرگ دلیل موفقیت ما بودهاند؛ مشتری مداری، نوآوری و شکیبایی.
آمازون در سال 2010 اعلام کرد که فروش کتابهای کیندل از فروش کتابهای گالینگور پیشی گرفته است. در همان سال آمازون شروع به ساخت نمایشها و فیلمهای تلویزیونی خود با بخش آمازون استودیو کرد. جف بزوس قصد داشت به عنوان رئیس اجرایی در آمازون باقی بماند. اما در فوریه 2021 بزوس اعلام کرد که اواخر این سال از سمت مدیرعاملی کنارهگیری خواهد کرد.
موفقیت جف بزوس
در حالی که بسیاری از ما برای رسیدن به خواستههایمان قدمهای کوچک برمیداریم؛ بزوس برای رسیدن به موفقیت به طراحی یک طرح بزرگ پرداخت که نحوه خرید مردم را برای همیشه تغییر میداد. او آن را “فروشگاه همه چیز” نامید. جایی که با استفاده از قدرت اینترنت که تا آن زمان وجود نداشت، مردم میتوانستند تقریباً هر چیزی را خریداری کنند. بیست سال بعد، فروشگاه همه چیز میلیاردها دلار در سراسر جهان کسب کرد و با نام Amazon.com نامگذاری شد.
جف بزوس ایدهای را که در یک گاراژ کاشته شده بود؛ به یکی از موفقترین مشاغل امروزی تبدیل کرد. در ادامه میخواهیم اسرار موفقیت جف بزوس را از زبان خودش بیان کنیم.
” اسرار موفقیت جف بزوس “
1. بر روی مشتریان تمرکز کنید!
در همان اوایل فهمیدم که مزیت تجارت آنلاین در اندازهگیری و توجه به رفتار مشتری است. در طول سالها، در آمازون دائماً ویژگیها و قابلیتهایی را اضافه کردیم. هدف ما خوشحالی و رضایت مشتریان بود. ما به نوبه خود فروش شرکت را تقویت میکردیم.
به عنوان نمونه به بررسی کتاب Amazon.com نگاه کنید. آمازون علی رغم دریافت سرزنش از ناشران، مشتریان را تشویق میکرد که نظرات خود را ارسال کنند، حتی اگر این افکار انتقادی یا منفی باشند. مشتریان دوست داشتند بینش خود را به اشتراک بگذارند و افکار دیگران را نیز بخوانند. اکنون بررسیها یکی از جنبههای مورد اعتماد بستر تجارت الکترونیکی مدرن است.
2. راز موفقیت جف بزوس، صرفه جویی را تمرین کنید!
اگرچه ما از نظر جغرافیایی فاصله چندانی با دفاتر شیک دره سیلیکون نداشتیم، اما آمازون را در یک فضای ساده و کاربردی در ایالت واشنگتن راهاندازی کردیم. در بازار با حداقل حاشیه فعالیت کردیم. بنظر میرسد صرفهجویی در موارد حاشیهای به شرکت کمک میکند تا روی مهمترین موارد تمرکز کند. مواردی همچون نوآوری و توجه به خواسته و نیازهای مخاطبان و مشتریان.
صرفه جویی برای آمازون به چه معناست؟ بطور کلی کارمندان هزینه بلیط پارکینگ خود را پرداخت میکنند، میانوعده در دفترخانه رایگان نیست و هنگام مسافرت، کارمندان در اتاقهای دو نفره اسکان میکنند. در مجموع آمازون جایی نیست که کارمندان روزهایی آرام داشته باشند. آنها روزهای خود را با حجم زیادی کار طی میکنند و گاهی برای سر پا ماندن قهوه مینوشند. در واقع قانون و هنجار کار در آمازون، کار طولانی، کار سخت و کار هوشمندانه است.
3. قوانین خودت را بساز!
فکر کنید جلسه کنفرانس بدون مطلب چگونه خواهد بود؟ خوب، ما در آمازون، این موضوع را با یک بحث کتبی شروع میکنیم. هرکسی که میخواهد ایده جدیدی را مطرح کند ابتدا باید اندیشه خود را در یک سند 6 صفحهای تقطیر کند. قبل از تصمیمگیری، دستاندرکاران، از جمله خودم، باید وقت بگذاریم و آن را کالبدشکافی کنیم.
قانون دیگری که برای رسیدن به موفقیت معرفی میکنم؛ تیم دو پیتزا است. هیچ تیمی نباید آنقدر بزرگ باشد که نتوان با دو پیتزا به آن غذا داد. گروهها هرچقدر بزرگتر شوند بهرهوری کمتری دارند؛ بنابراین شرکت در مأموریت خود برای شادتر ساختن مشتریان به 10 واحد یا تعداد کمتری تقسیم میشود که برای رسیدن به موفقیت رقابت میکنند.
4. راز موفقیت جف بزوس، برای بلند مدت فکر کنید!
من آمازون را با در نظر گرفتن یک بازی طولانی آغاز کردم. یک بازی که به معنای پذیرش ضررهای کوتاهمدت بود که همه متوجه آن نمیشدند. کتاب الکترونیکی را در نظر بگیرید. هنگامی که کتابهای الکترونیکی برای اولین بار وارد بازار شدند، بیشتر ناشران آنها را با قیمتهای متناسب با نسخههای چاپی خود میفروختند.
جف بزوس کارآفرین من میلیاردها دلار در آمازون ضرر کردهام اما مهم نیست؛ فقط موفقیت بزرگ در جهان بسیار مهم است.
ما پیشبینی کردیم که قیمت طولانی مدت آنها در حدود 10 دلار باشد به همین دلیل فروش آنها را با قیمت 9.99 آغاز کردیم. در ابتدا، این تصمیم در ازای هر کتاب الکترونیکی حدود 5 دلار ضرر به همراه داشت، اما هنگامی که قیمت به نهایت خود کاهش یافت، آمازون به یک شرکت بزرگ کتاب الکترونیکی تبدیل شده بود. با این استراتژی شگفتآور، پایه و اساس یکی از بزرگترین موفقیتهای شرکت، یعنی کیندل را بنا نهادیم.
5. ریسکپذیر باشید!
قبل از آنکه ایده بزرگ در گارژ برایم عملی شود، شغل مطمئنی در صندوقهای سرمایهگذاری داشتم. با این حال، آن را ترک کردم. در گاراژ والدینم مستقر شدم و پسانداز خود را برای ساخت آن چیزی که در ذهن داشتم قرار دادم.
امروز، آمازون با این فرض عمل میکند که خطر، ارزش پاداش دارد. این روش منجر به ایجاد موقعیتهایی مانند مزایدههای آمازون شده است. بخشی که به راحتی نمیتواند با سایر شکرتها رقابت کند، اما همچنان باعث خرید چندین نفر از آمازون میشود. برای حمایت از فرهنگ ابتکار و کار، جایزه “Just Do It” را دریافت کردم.
پیام و نکته اصلی من، هم به کارمندانی که تلاش کردند و موفق شدند و هم به کسانی که تلاش کردند و شکست خوردند این است که؛ ریسک کردن بیش از ترس برای حرکت ترجیح دارد.
6. راز موفقیت جف بزوس، اجازه دهید دادهها تصمیم بگیرند!
ممکن است تعجب کنید که Amazon.com به عنوان یک فروشگاه کتاب شروع به کار کرد. انتخاب اولیه محصول از نظرم اتفاق خوشبختی نبود، بلکه نتیجه یک نگاه طولانی به واقعیتهای سخت بود. حملونقل کتابها بدون شکستن امکانپذیر نیست. آنها به ندرت بازگردانده میشوند و دیگر هرگز منقضی نخواهند شد. (حتی اگر دانش موجود در آن قدیمی شود). به طور خلاصه، کتابها محصول ایدهآل برای تجارت الکترونیکی هستند.
هر جنبه از تجارت و رفتار مشتری بسیار قابل اندازهگیری است. بنابراین خواستار این بودم که همه تصمیمات بر اساس این اطلاعات باشند. جلسات ما اغلب مربوط به مشتریان نیستند؛ بلکه بیشتر صفحات اکسل است که با معیارها و اعداد مربوطه پر شده است.
7. گرسنه بمانید!
به طور قطع یادگیری، تکامل و نوآوری ماده اصلی موفقیت محسوب میشوند. آمازون با کتاب شروع کرد، اما زودتر از آنکه موسیقی، فیلم، وسایل الکترونیکی و اسباب بازیها را تسخیر کند، جایگاهی در آن بازارها نیز پیدا کرد. بعداً کیندل آمد و با آن جایگاه خود را بدست آوردند. هماکنون نیز سرویسهای آمازون به طور کامل زیر نظر بسیاری از مصرفکنندگان قرار دارند. آیا میدانید خدمات وب آمازون خدمات محاسبات ابری را به مشاغل بزرگ، دولت ایالات متحده و حتی ناسا ارائه میدهد؟
تبدیل شدن به یک بازیکن زنده در انواع عرصههای مختلف، هرگز از نشستن من و راضی بودن از کالاهایی که داشتیم، حاصل نمیشود. برعکس، من معتقدر هستم که هیچ کالا و خدماتی وجود ندارد که آمازون قادر به فروش آن نباشد. به زودی، شرکت ما ناوگان تحویل خاص خود را خواهد داشت. ما تبدیل به یک ناشر و یک شرکت رسانهای تبدیل میشویم. گوشیهای هوشمند میسازیم و حتی ممکن است خدمات چاپ سه بعدی را نیز ارائه دهیم. از نظر من، آینده مملو از فرصت و ختراع است. و من گرسنه همه چیزهایی هستم که به ارمغان میآورم.
مایندینو؛ اندیشهای نو!
روش منحصر به فرد جف بزوس در بلندمدت، اندیشیدن و ریسک پذیری هوشمند، آمازون را به شرکتی تبدیل کرده است که امروز هست. شرکتی که قوانین خود را مینویسد و هر دقیقه تکامل مییابد. نیازی به ذکر نیست که درآمد سالانه 75 میلیارد دلار درآمد کسب میکند.
شما نیز خود را به بیانگذار آمازون نزدیک کنید. بر روی مشتری تمرکز کنید، گرسنه بمانید، صرفه جو باشید. سعی کنید ایدههای خود را عملی کنید. به اطراف نگاه کنید. شاید اگر به ماشینهای چمن زنی و سطلهای رنگی نگاه کنید، پر از پتانسیل باشند. پس از هیچ ایده و عملی باز نمانید. سپاس از اینکه تا پایان این مقالهی آموزشی با مایندینو همراه بودید.
شما تا چه اندازه به اسرار جف بزوس عمل میکنید؟ و چه درسهای دیگری از جف بزوس گرفتهاید؟
(لطفاً دانستهها و تجربههای خود را در این زمینه برای ما در قسمت نظرات بنویسید.)
لینک کوتاه :
https://mindino.ir/?p=9438
نظرات :
دیدگاهتان را بنویسید
هیچ دیدگاهی برای نمایش وجود ندارد
مایندینو، اندیشه ای نو!