275
0
چه بخوایم چه نخوایم ما تو دورهای هستیم که بشدت رکودِ اقتصادی بیداد میکنه! و به عبارت بهتر همیشه تو کسب و کار، یهوقتایی بازار خوب و عالیه و یهوقتایی هم دچار رکود و دشواری! فرآیند افزایش فروش تو زمان رکود دقیقاً مثل قایقرانی تو شرایط طوفانیِ دریا میمونه! ما به عنوان صاحب کسب و کار باید زندگی کردن تو طوفانو یاد بگیریم. یه روز آرامش و پول هست و روز دیگه طوفان و بیپولی! بازارِ ایران هم که قربونش برم ماشالا خوده طوفانه! به خاطر همین تو این مقالهی باحال و فوقِ کاربردی میخوایم شمارو با راهکارهایی آشنا کنیم تا تو شرایط رکود هم شما بیشترین فروش رو تجربه کنید.
اگه شما هم تو فروش محصولاتتون دچار مشکل شدید و با وجود کیفیت خوب و قیمت مناسبِ محصولات، بازم نمیتونید به میزان کافی فروش داشته باشید، توصیه میکنیم که این 20 تکنیک طلایی رو حتماً به دقت مطالعه کنید. خدارو چی دیدید!؟ شاید همین مقاله، سرنوشت شمارو کلاً متحول کرد. پس با مایندینو همراه باشید!
قبل از هرچیز لطفاً اجازه بدید به یه مسئله بسیار بسیار مهم و حیاتی بپردازیم! اینکه درک کنیم مردم چطور پولاشونو تو دوران شرایط بد اقتصادی خرج میکنن!؟
♦ نکته اول:
در زمان رکود اقتصادی، مردم کمتر پول خرج میکنن! این به این معنا نیست که اونا اصلاً پولی خرج نمیکنن! در واقع یعنی بیشتر دقت میکنن که پول خودشونو چطور خرج کنن!
♦ نکته دوم:
تو زمان رکود، ارزش یه محصول یا خدمت به مراتب مهمتر از قیمتش میشه! ارزش فاکتور، تعیین کنندهست و نه قیمتش! چون مشتری تصمیمات خرید کمتری میگیره و میخواد همون تصمیماتِ اندک بیشترین ارزش ممکنو براش داشته باشد!
♦ نکته سوم:
بحران اقتصادی بدترین زمان برای هدر دادن پوله! اینو درک کنیم که تو این دوره، رقابت با کیفیت کمتری خواهیم داشت، خیلی از بنگاههای اقتصادی دست از کار میکشن و تعطیل میشن. خیلیهاشون هم دیگه به سختی به حیات خودشون ادامه میدن. ینی فقط در حد اینکه بتونن روپا باشن! با این حال، فقط کسایی برندهی این بازیِ سخت و نابرابر هستن که استراتژی مناسبی رو انتخاب کرده باشن. متاسفانه تو دوران رکود، بیشترِ تولیدکنندهها فقط به کاهش هزینهی تولید و در نتیجه افزایش سود از این راه، متمرکز میشن. هنری فورد میگه: ” کسی که با هدف پس انداز پول، دست از تبلیغات برداره، شبیه کسیه که ساعت رو متوقف کرده تا تو زمان صرفه جویی کنه!”
♦ نکته چهارم:
کسبوکارهایی که بتونن اقدامات مناسب و بهموقعی انجام بدن و در برابر وسوسههای اجرا کردنِ کارای غیر ضروری مقاومت کنن، برنده رکود هستن! این موضوع به این معنا نیست که همیشه اگه شما به قیمت پایینتر خرید کنی، موفقتری! بلکه گرفتن تصمیمات صحیح و اجرای درستِ یهسری کارهای مناسب در طول دوره رکوده که موفقیت رو به ارمغان میاره!
♦ نکته پنجم:
همیشه فروش بیشتر، در نتیجهی جلب توجه خریدارها بوجود میاد! و فروشندهای که بتونه بیشترین توجه مشتریان رو به خودش اختصاص بده، بیشترین میزان درآمد و سود رو مالِ خودش میکنه. پس لطفاً از رکود نترسید و از تبلیغات و اطلاعرسانی برای مشتری دست نکشید. دوران رکود اقتصادی، فرصت خیلی خوبیه برای اینکه به تعداد راههای ممکن و مناسب برای جلب توجه مشتریهاتون اضافه کنید. هر شخصی که مهارتِ تسلط و اثرگذاری روی تصمیمگیرندههای نهایی رو تو خودش پرورش داده باشه، برنده نهاییِ بازیِ رکود خواهد بود!
بسیار خب. حالا دیگه وقتشه که بریم سراغ اصل مطلب!
20 تکنیک طلایی برای 5 برابر کردن فروش در دوران سخت اقتصادی!
✅ ۱. خیلی زود روی مشتریهای غیرفعالتون تمرکز کنید!
پژوهشها نشون داده که هزینهی جذب یه مشتری جدید، ۵ تا ۱۰ برابرِ هزینهی حفظ مشتریهای فعلیِ شماست! متأسفانه تو ایران به حفظ مشتریهای قبلی اهمیتِ زیادی داده نمیشه و بیشتر به جذب رضایت مشتریهای تازه وارد توجه میشه! به این روش، روش دَمبِلی میگن! تو روش دمبلی، مشتریِ راضی و قدیمی خدمات کمتر و با قیمت بالاتری دریافت میکنه. اما مشتری جدید و اهل چونهزنی، خدمات بیشتر و قیمت بیشتری هم دریافت میکنه. این کار واقعاً یه کار خطرساز برای هر کسبوکاریه!
همهی کسبوکارها مشتریهایی دارن که مدتهاست به اون کسبوکار سر نزدن. از همین الآن به اسناد، فاکتورها، سیستم حسابداری، فروشندگان و حتی دفترچه تلفن خودتون مراجعه کنید و ببینید کدوم مشتری مدت طولانیه که از شما خرید نکرده و یا ارتباطی با شما نداشته. برای تماس باهاشون، یه برنامه روزانه تنظیم کنید و اونارو به خرید مجدد دعوت کنید. سعی کنید عالیترین پیشنهادها رو براشون در نظر بگیرید تا بهواسطه این پیشنهاد اگه با رقیب شما همکاری میکنن، برای ترک رقیبتون و خرید مجدد از شما ترغیب بشن!
✅ 2. بیش فروشی به مشتریهای جدیدتون!
زمانی که یه مشتری جدید از شما خرید میکنه، فقط به فروختن یدونه کالا بسنده نکنید! جالبه بدونید تحقیقات نشون داده مشتریان جدید همیشه تو انتخاب اولین کالا دقت زیادی میکنن و معمولاً دیر به فروشنده اعتماد میکنن؛ اما زمانی که به فروشنده اعتماد کردن و تصمیم به خرید گرفتن، پیشنهادات بعدی که بهشون داده میشه رو خیلی زودتر تأیید و انتخاب میکنن و اون پیشنهادو میخرن. بنابراین سعی کنید از این مزیت عالی استفاده کنید و فروش خودتونو با استفاده از این روش افزایش بدید. نکته مهم تو این روش اینه که قبل از اینکه مشتری نسبت به نهایی کردن خرید اول خودش اقدام نکرده، بهش پیشنهاد جدیدو ندید. در واقع صبر کنید، یه کالا رو بخره و خرید خودشو قطعی کنه بعد شما وارد مرحلهی بیش فروشی بشید و پیشنهادات بعدی رو ارائه کنید.
✅ ۳. از مشتریهای فعلیتون مشتری جذب کنید!
همهی ما میدونیم که تبلیغ کردن یه کارِ پرهزینهست. حالا زمانی که تبلیغ میکنیم فقط درصد کمی از افرادی که تبلیغ مارو میبینن یا میشنون ممکنه که به کالا یا خدمات ما نیاز داشته باشن. بنابراین تبلیغ کردن خوبه. ولی اگه روشِ کمهزینهتر و مؤثرتری برای دسترسی به کسایی که به محصول ما نیاز دارند وجود داشته باشه، همه ما ترجیح میدیم از همون روش استفاده کنیم. حالا این روش چیه!؟
برای مثال
زمانی که یه مشتری برای خرید از شما مراجعه میکنه و از شما خرید میکنه، بعد از اینکه خرید خودشو انجام داد و بهش بیش فروشی کردید، تو زمانی که فرآیند فروش تموم شد و مشتری قصد خروج از فروشگاه شمارو داره، شما لیست معرفی مشتریان رو بهش بدید تا اونو پر کنه. ازش بخواید نام و شماره تلفن پنج نفر از دوستان، آشنایان و یا همکارانی که ممکنه به محصول شما نیاز داشته باشن رو تو این لیست بنویسه.
به مشتری بگید اگه هرکدوم از این افراد از شما خرید کنن برای خودش هم هدیه و یا پاداشی در نظر میگیرید تا نسبت به پر کردن این لیست ترغیب بشه. بعد از مشتری اجازه بگیرید که وقتی با افراد معرفی شده تماس میگیرید و یا بهشون پیامی ارسال میکنید نامش رو هم ببرید و بگید که کی اونارو معرفی کرده. اگه مشتری رضایت بده، خیلی تأثیرگذارتر میشه چون فرد معرفی شده خیلی راحتتر به معرفی کننده اعتماد میکنه تا شما. و از تأثیر تبلیغ دهان به دهان هم بهرهمند میشید. این روش، کمهزینه اما خیلی مؤثرتر از بسیاری از روشهای دیگهست. چون اولاً بهراحتی به افرادی که به محصول شما نیاز دارن دسترسی پیدا میکنید، ثانیاً هیچ هزینهای برای شما نداره و ثالثاً از تبلیغ دهان به دهان استفاده کردید!
✅ ۴. به مشتریهای قبلیتون هم بیش فروشی کنید!
هیچوقت ارتباط خودتونو با مشتری قطع نکنید. به بهانه سنجش رضایت مشتری با مشتریانی که قبلاً از شما خرید کردن تماس بگیرید و ازشون رضایت سنجی کنید. بعد از اینکه رضایتشون رو سنجیدید، بقیه محصولات رو هم بهشون معرفی کنید و اونارو به خرید محصولات جدید دعوت کنید.
✅ ۵. بجای تخفیفات نقدی، از تکنیکهای خلاقانه استفاده کنید!
اینروزها تخفیف نقدی، بدترین نوع تخفیفه! چون اگه مثلاً ۵۱۱ هزار تومن تخفیف میدید یعنی ۵۱۱ هزار تومن از کفِ شما رفته! بهتره بهجای تخفیفِ نقدی، تخفیف کالایی بدید. با این کار شما کالای بیشتری فروختید. ضمن اینکه ضرر کمتری هم نسبت به تخفیف نقدی میبینید! چون تو تخفیف کالایی بخشی از قیمت کالای دوم رو سود اون کالا تشکیل میده و شما برای اون پولی پرداخت نکردید. بهعلاوه میتونید از روش دیگهای استفاده کنید و خدمات یا مشاوره رایگان رو بهجای تخفیف نقدی به مشتری پیشنهاد بدید.
روش جذاب و عالی دیگهای که منجر به فروش بیشتر تو دوران رکود میشه و مشتریان شمارو وفادار میکنه اینه که به اندازه مبلغ تخفیفش، به مشتری اعتبارِ خرید بدید. یعنی اگه مثلاً ۱۱۰ هزار تومن تخفیف شاملش میشه، این مبلغ رو از حسابش کم نکنید، بلکه به مشتری کارت تخفیف بدید و بگید پیش شما ۱۱۰ هزار تومن اعتبار داره و تو خرید بعدی میتونه بهاندازه این مبلغ، کالای رایگان بخره! این روش چند مزیت داره. اولاً اینکه مشتری ترغیب میشه تا سری بعد هم از ما خرید کنه. این ینی وفادار کردن مشتری. ثانیاً بهجای تخفیف نقدی، بهش محصول هم فروختید. و ثالثاً مشتری تو خرید بعدی ممکنه حتی بیشتر از مبلغ اعتبارش هم خرید کنه!
✅ ۶. مشارکت انتفاعی برای افزایش فروش!
بررسی کنید مشتریان شما تو زمان خرید محصولات، به چه محصولات دیگهای نیاز دارن و به چه کسبوکارهای دیگهای مراجعه میکنن. برای مثال اگه فعالیت شما دکوراسیون باشه، به احتمال زیاد مشتریان هدف شما مثلاً برای خرید کاشی، مبل، پرده هم اقدام میکنن. بهتره با این کسبوکارها هم مشارکت داشته باشید.
بهتره تو اجرای این تکنیک یهذره ظرافت به خرج بدید. مثلاً کارت هدیهای شامل تخفیفِ خرید طراحی کنید و به کسبوکارهایی که قصد دارید با اونا مشارکت کنید بدید. تا اونا هم این کارت هدیه رو به مشتریای خوب خودشون هدیه بِدن. با اینکار هم مشتریِ شما راضیه که به خاطر خریدش هدیهای میگیره و هم کسبوکاری که باهاش مشارکت میکنید رضایت داره. چون هم به مشتری خودش هدیه داده و هم از طریق معرفی مشتری به شما پورسانت دریافت میکنه. برای شما هم عالیه! چون مطمئناً مشتری جدیدی برای شما دنبال خودش میاره. عین یه بازیِ دوسر برده. ریسک و هزینه کمتری هم داره!
✅ ۷. همکاری با رقیبهاتون فراموش نشه!
مسلماً شما همهی کالاها رو ندارید و یا اینکه برای هر نوع مشتری کالا ندارید. بیشتر محصولاتتون متناسب با بخش خاصی از بازاره که برای همون قسمت در نظر گرفتید. در حقیقت به بخشی از مشتریان خدمات نمیدید و بهشون کالا نمیفروشید. یعنی دستهای از مشتریان که به شما مراجعه میکنن رو رد میکنید. این اتفاق برای رقبای شما هم میفته.
با رقیبایی که محصولات متناسب با این دسته از مشتریان رو دارن، یعنی کسایی که محصول شما برای اونا مناسب نیست هم همکاری کنید. بهعنوان مثال اگه شما محصولات یا خدمات لوکس و گرونقیمت میفروشید، اینکارو با رقیبایی انجام بدید که کالاهای معمولی و ارزونقیمت دارن. و در عوض به هم پورسانت بدید.
✅ ۸. محتوای ارزشمند و راهنما خلق کنید!
مشتریای شما چه اطلاعاتی رو باید قبل از خرید محصول شما داشته باشن؟! چه سؤالی ممکنه ذهن اونارو مشغول کرده باشه؟! دغدغه اصلیشون در زمان خرید محصول چیه!؟ اشتباهاتی که اکثر مشتریان تو زمان خرید محصولِ شما مرتکب میشن چیه؟! بهجای تبلیغ، یه کاتالوگ یا یه بروشور محتوایی با عنوان جذاب چاپ کنید و داخلش به چندتا از سؤالات بالا که برای مشتری اهمیتِ زیادی داره پاسخ بدید.
با اینکار مشتری به شما و محصول شما اعتماد میکنه و شمارو تو کار خودش متخصص میبینه و ناخودآگاه، شما و کالاتون رو منبعی کامل میدونه که تمام نکات ذکر شده تو برگ محتوایی رو رعایت میکنید. یه گوشه از این برگهی محتوایی هم لوگو و اطلاعات تماس خودتونو قرار بدید و به مشتریایی که از فروشگاه شما بازدید میکنن و یا افرادی که به محصول شما نیاز دارن و یا بین مشتریان هدف پخش کنید. همچنین میتوانید این محتوا رو تو رسانههای اجتماعی و یا وبسایت خودتون منتشر کنید.
✅ ۹. تو رسانههای اجتماعی، قدرتمند ظاهر بشید!
واقعاً چقد باید هزینه کنید تا یه نفر با شما آشنا شه؟! ایران یکی از کشورهاییه که مردمش بهشدت اهل رسانههای اجتماعی هستن! شما هم از این فرصت عالی و کمهزینه استفاده کنید. بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی تکنیکهای خاص خودشو داره اما توصیه میکنیم در حال حاضر، اول در اینستاگرام و بعد در تلگرام حضور فعال داشته باشید. تو اینستاگرام چند محتوای جذاب و چند تصویر از محصولات خودتون قرار بدید و بعد شروع به فالو کردن پیچهای مرتبط و فالورهای اونا کنید تا به این طریق دیده شید و افرادی با شما آشنا بشن که به شما و محصولاتتون نیاز دارن!
✅ ۱۰. از سایتهای رایگان برای تبلیغات بهره ببرید!
اطلاعات کسبوکار خودتونو تو وبسایتهای تبلیغاتی رایگان مثل: دیوار، شیپور، ایستگاه، نیاز روز، آگهی، سایت بانک اصناف و… قرار بدید. دقت کنید اطلاعات کامل تماس رو در اختیار مخاطب قرار بدید و از همه مهمتر اینکه تو معرفی خودتون حتماً مزیتهاتون نسبت به سایر رقبا رو هم اعلام کنید و همچنین یه عامل محرک مثل تخفیف برای ترغیب افراد در نظر بگیرید.
✅ ۱۱. یه پیشنهاد خاص و شگفتانگیز به مشتری بدید!
اساساً تو زمان رکود اکثریت مشتریان تمایل به خرید دارن اما نقدینگیِ کم و نگرانیِ ناشی از عدم توانایی در پرداخت، اونارو را از خرید منصرف میکنه. تو زمان رکود هیچ وقت ارزش کالای گرونقیمت و لوکس خودتونو پایین نیارید چوم اگه بازار به رونق برگرده، دوباره برگردوندنِ قیمت به قیمت اولیه کار دشواری میشه و مشتری نسبت به شما بیاعتماد میشه!
برای اینکه بتونید تو دوران رکود، فروش خودتونو افزایش بدید بدون اینکه ارزش کالای اصلی و یا باکیفیت رو پایین بیارید چند راهکار دارید. اول اینکه کالایی ارزانقیمتتر با برندی متفاوت به لیست کالاهای خودتون اضافه کنید. راهکار دوم اینه که بهجای پایین آوردن ارزش کالای اصلی، کالایی بهعنوان هدیه در کنارش به خریدار بدید. راهکار دیگه این که به بهانه فروش ویژه به مشتریان تخفیف بدید. البته تو یک مقطع زمانی کوتاه. پس دقت کنید شیوهایی رو انتخاب کنید که برای مشتریان جذابتر باشه!
✅ ۱۲. کارمنداتون رو هم برای افزایش فروش دخالت بدید!
یکی از دغدغههای اصلی مدیرها، جذب نیروی انسانی برای بازاریابی و فروشندگیه! پیشنهاد میکنیم به سایر افراد سازمان یا فروشگاه آموزشهای لازم رو بدید و اونارو تشویق کنید تا تو ساعات غیر کاری نسبت به جذب مشتری برای شما اقدام کنن و در حقیقت اونارو تو فرآیند فروش دخیل کنید و بهشون پول پورسانت فروش بدید.
✅ ۱۳. بانک اطلاعاتی خودتونو همیشه بهروز و کامل کنید!
یکی از بهترین داراییهای شما بانک اطلاعاتی مشتریای شماست. روشهای زیادی برای جمعآوری بانک اطلاعاتی وجود داره. روشهایی مثل بانک اصناف، جستجو تو اینترنت، جمعآوری از طریق تحقیقات میدانی بهصورت حضوری. برای مثال حتی اگه یه آگهی همینجوری داخل خودرو شما افتاد، اطلاعات تماس آگهیدهندههارو که جزو بازار هدف شما هستن هم بردارید. خلاصه سعی کنید دائماً بهروز و کامل باشید!
♦ برای مثال با لمس * اینجا * میتونید از سایت رسمیِ وزارت صنعت، معدن و تجارت، بخشی از اطلاعات کسبوکارها و اصنافِ استان و یا شهر موردنظرتون رو جمعآوری کنید.
✅ ۱۴. تلفنتون رو بردارید و همین حالا اقدام کنید!
منتظر مراجعه مشتری نشینید! تلفن رو بردارید و بازاریابی تلفنی رو استارت بزنید. تو بازاریابی تلفنی سعی کنید تلفنی نفروشید! و فقط از طریق تلفن مشتریان رو به فروشگاه یا محل کسبوکارتون دعوت کنید. بازاریابی تلفنی یکی از روشهای کمهزینهست. بهشرطی که درست و حرفهای انجام بشه. در حقیقت نه شنیدن از مشتری یه امر طبیعیه و این هنر بازاریابه که با مذاکره حرفهای و پیگیری، تماسهای خودشو به یه ملاقات حضوری تبدیل کنه معمولاً. ۵ تا ۷ بار پیگیری برای یه بازاریابِ تلفنی توصیه میشه.
♦ اگه میخواید تو هر مذاکرهای تو زندگیتون پیروز و سربلند باشید، توصیه میکنیم این مطلبِ فوقکاربردی رو از دست ندید!
* ۱۵ رمز طلایی که شمارا در هر مذاکرهای در زندگی پیروز میکند! *
✅ ۱۵. تا میتونید ارتباطات تازه ایجاد کنید!
تو ایران ارتباطات نقش بسیار مهمی داره. شاید بشه گفت بازاریابی ارتباطی میانبر برای رسیدن به هدف افزایش فروشه. اگه تمام وقت خودتونو به کار مشغول هستید و به دوستان و آشنایان کاریتون سری نمیزنید، یا باهاشون تماس برقرار نمیکنید، سخت در اشتباه هستید! گاهی بهتره محل کار رو ترک کنید و با دوستاتون به یه جلسه دوستانه، کافیشاپ، میهمانی و یا تفریح برید.
البته دوستانی که ارتباط با اونا برای کسبوکار شما مؤثر باشه. کافیه همین الآن به دور و بر خودتون یه نگاهی بندازید و آشنایان و دوستانتون رو مرور کنید. برای اینکار میتونید به گوشی تلفن همراهتون مراجعه کنید یا از خانواده و دوستان هم بخواید همین کارو انجام بدن. خلاصه بهانهای برای ارتباط با این دسته افراد پیدا کنید. باهاشون تماس بگیرید و بعد از چند مرحله ارتباطِ غیر کاری، ازشون بخواید با شما کار کنن یا به شما مشتری معرفی کنن. یه راهکار راحت اما بسیار مؤثر. هنوز هم بشدت معتقدیم که بازاریابیِ ارتباطی، مؤثرترین شیوه بازاریابی تو کشور ایرانه!
✅ ۱۶. تکنیکهای پولسازِ دیگهای هم اضافه کنید!
فقط به فروختن کالا فکر نکنید! بهتره روشهای کسب درآمدی دیگهای هم به کسبوکار خودتون اضافه کنید. روشهایی مثل اجاره دادن، فروختن عضویت، فروش خدمات، فروش نصب و تعمیر، فروش پشتیبانی، به این فکر کنید که چه چیزهایی رو میتونید اجاره دهید، تو چه کارهایی میتونید حق عضویت بفروشید، چه خدماتی رو میتونید به مشتریاتون ارائه کنید و در ازاش پول دریافت کنید!
✅ ۱۷. چندتا سمینار یا جشنواره باحال برگزار کنید!
بهتره بهجای استفاده از روشهای معمول و غیر متمایز برای معرفی و فروش به مشتری، از روشهای خاص استفاده کنید.(بابا یکم خلاقیت به خرج بدید خو!) یکی از این روشها برگزاریِ سمینار، همایش یا حتی یه جشنواره کوچیکه. البته خیلی از کسب و کارها سمینارهای صرفاً تبلیغاتی برگزار میکنن که تأثیرش خیلی کمه. برای اینکه مشتریاتون به حضور تو سمینار علاقهمند بشن، پیشنهاد میکنیم یه موضوع آموزشی داغ و جذاب براشون انتخاب کنید و این رویداد درباره همون موضوع باشه. بعد بین این برنامه آموزشی، 10 دقیقه هم به ارائه محصول و یا معرفی کسبوکارتون به مشتری بپردازید. ضمن اینکه چندتا عامل انگیزشی مثل تخفیف یا هدیه رایگان هم برای افراد حاضر در نظر بگیرید، جوری که که اونا تو همون لحظه ترغیب به ثبت نام یا تکمیل فرم سفارش بشن!
✅ ۱۸. تقویم و مناسبتهارو فراموش نکنید!
اعیاد، روزهای خاص مثل روز کودک، روز پزشک و مناسبتهای مختلف، بهانههای خوبی برای ارتباط مجدد با مشتریه. همین الآن تقویمو بردارید و مناسبتها رو چک کنید. برای ۳ ماه آینده ۳ مناسبت رو پیدا کنید و ببینید تو کدوم از این مناسبتها میتونید به مشتریاتون پیشنهاد خوب بدید. مثلاً یه کیف فروشی به مناسبت فرا رسیدن ماه مهر میتونه یه اقدام خاص و باحالی طراحی کنه و مشتریاشو به خرید تشویق کنه.
برای اینکار، بازار هدف دانش آموزان رو نشونه میگیره. یا همون کیف فروشی میتونه برای مناسبت روز زن و روز مرد یه برنامه خاصی طراحی کنه. جالبه بدونید من کیف فروشی رو دیدم که از مناسبت پیادهروی اربعین به نحو احسن استفاده کرده بود! تحت عنوان کولهپشتی مخصوص پیادهروی اربعین و فروش خوبی هم به خاطر همین فرصت شناسی برای خودش ایجاد کرده بود!
✅ ۱۹. حرفهای و هوشمندانه تبلیغ کنید!
هیچوقت به خاطر رکود فروش، بودجه تبلیغاتی خودتونو کم یا قطع نکنید! تبلیغ یه امر حیاتی برای کسبوکار شماست. اما یه تبلیغ خوب برای فروش و خروج از رکود اینجوری طراحی میشه. مثلاً یه عامل انگیزشی مثل تبلیغهای مبتنی بر تعویض کالای کهنه با نو، ”فقط با پرداخت روزانه فلان تومان”،”1بخر، 2تا ببر”و… تو دوران رکود جذابیت خاصی برای مخاطبین ایجاد میکنه. باور کنید همین الآن هم هنوز جواب میده. فقط کافیه امتحان کنید!
✅ ۲۰. برای افزایش فروش، لطفاً بچسب به رفع نیاز مشتری!
واقعاً برای مشتری چه اهمیتی میتونه داشته باشه که محصول یا خدمات شما مثلاً از کدوم قوانین نیوتون پیروی میکنه!؟ بیخیال بابا! تا زمانی که پیشنهادِ شما، نیاز مشتری رو برطرف نکنه، یه قرون هم ارزش نداره! حالا هرچی میخواد باشه! پس لطفاً با دقت نیازهارو شناسایی کنید. حتی اگه مشتری ازتون خرید هم نکرد ولی با تمام وجود و عشق راهنماییش کنید.
♦ به قول یه ضربالمثلِ معروف چینی: «کسی که لبخند زدن بلد نیست، نباید فروشگاه باز کنه!»
دیوید مکنزی اگیلوی (پدر علم تبلیغات مدرن)
هرچقدر هم که محصول شما خوب باشه، بد صحبت کردن با مشتری ممکنه اونو برای همیشه از فروشگاه شما دور کنه!
♦ جمعبندی و نتیجهگیری ♦
کسبوکارهایی که روی مسائلی مثل آموزش تیم فروش و استراتژیهای فروش متمرکز میشند، بیشترین سود رو از دوره رکود میبرن. رکود، زمان این نیست که بخواید دست از کار بکشید. صرف نظر از نوع اقتصادی که توش فعالیت دارید، با انجام اقدامات مناسب و با پافشاری روی اجرای اونا، هر نوع هدفی قابل دستیابی میشه. تو رکود اقتصادی، مفهوم رقابت چندان معنادار نیست.
شما تنها باید بر تفکر مشتریای خودتون مسلط شید و بعد همهی بازار رو تحت کنترل خودتون قرار بدید. طوری که تنها بازیگر اصلی و مهم بازار، شما باشید. الهام بخش افراد سازمان خودتون باشید تا به هر طریقی که ممکنه مهارتها و توانمندیهای خودشونو گسترش بِدن، چون رقبای شما هرگز این کارو نمیکنن!
راه فروش محصولات و خدمات تو دوره رکود، اینه که شما هر چی بیشتر تو بازار حضور داشته باشید و از هر طریقی که ممکنه تو معرض توجه مشتری قرار بگیرید. توجه خودتونو به محصولات و کسبوکاری که اداره میکنید، افزایش بدید. شرکتی که بتونه بر تفکر مشتری چیره شه، برندهی اصلیِ بازیِ رکود خواهد بود. بنابریان به جای حمله و رقابت کردن، روی افکار مشتری مسلط بشید و تا جای ممکن روی راهکارهای بالا پافشاری کنید تا درنهایت، تنها فردی که از شما خرید نکرده، خودتون باشید!
دوستان عزیز، نظر شما در مورد محتوای این مقاله چیه؟!
شما هم در مورد این موضوع تجربهای دارید؟
اگه ایده ای تو این زمینه دارید حتماً بیان کنید.
خوشحال میشیم نقطه نظرات ارزشمندتون رو با ما در میون بذارید!
❤️ یک دنیا سپاس از اینکه تا پایان این مقالهی آموزشی با مایندینو همراه بودید.
لینک کوتاه :
https://mindino.ir/?p=6299
نظرات :
دیدگاهتان را بنویسید
هیچ دیدگاهی برای نمایش وجود ندارد
مطالب مرتبط :
مایندینو، اندیشه ای نو!