بستن

جستجو در سایت

برای جستجوی مطلب، محصول یا رویداد مورد نظر خود، یک عبارت وارد کرده و در انتهای صفحه، بسته به نظر خود، روی یکی از کلید های جستجو در (مطالب، محصولات، رویدادها) کلیک کنید.

جستجوی اساتید

برای جستجوی اساتید، نام استاد مورد نظر را وارد کرده و سپس در لیستی که برای شما نمایان می‌شود روی نام استاد مورد نظر کلیک کرده تا به پروفایل آن استاد منتقل شوید.
جستجو در مطالب
جستجو در محصولات
جستجو در رویدادها
سبد خرید :
مشاهده سبد خرید
از جدیدترین تخفیفات، خبرها و محتواهای آموزشیِ مایندینو ، زودتر از دیگران آگاه شوید!
مایل هستم
مایل نیستم
بازگشت

غلبه بر ترس | 21 راهکار فوق العاده برای غلبه بر ترس و رسیدن به موفقیت!

1 شهریور 1400

91

0

0

چگونه بر ترس و اضطراب غلبه کنیم؟ این سوالی است که اغلب افراد مدام از خود می‌پرسند و برای بعضی تبدیل به معضل شده است. به طور کلی ترس یکی از قوی‌ترین احساسات است. ترس تأثیر بسیار قوی بر ذهن و بدن شما دارد.

ترس می‌تواند سیگنال‌های قوی پاسخ را در مواقع اضطراری ایجاد کند. برای مثال؛ اگر در آتش گرفتار شویم یا مورد حمله قرار بگیریم. همچنین می‌تواند در صورت مواجهه با رویدادهای غیر خطرناک مانند امتحانات، سخنرانی عمومی، شغل جدید، قرار ملاقات یا حتی مهمانی موثر واقع شود. این یک واکنش طبیعی به تهدیدی است که می‌تواند واقعی باشد. اضطراب واژه ای است که ما برای برخی انواع ترس به کار می‌بریم و معمولاً با فکر تهدید یا مشکلی در آینده و نه در حال حاضر ارتباط دارد. در این مقاله قصد داریم راه‌هایی را برای غلبه بر ترس بیان کنیم. پس با این مقاله مایندینو همراه باشید.

نلسون ماندلا

نخستین رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی

آموخته‌ام که شجاعت به معنی نبود ترس نیست، بلکه غلبه بر آن است. انسان شجاع کسی نیست که از هیچ چیزی نمی‌ترسید؛ کسی است که می‌تواند با ترس‌هایش مقابله کند.

ترس ذهنی

ترس و اضطراب می‌تواند برای مدت کوتاهی دوام بیاورد و سپس از بین برود. همچنین می‌تواند بسیار بیشتر طول بکشد و شما می‌توانید با آنها بسیار درگیر شوید. در برخی موارد آنها می‌توانند زندگی شما را تحت کنترل خود درآورند و بر توانایی شما برای خوردن، خوابیدن، تمرکز، سفر، لذت بردن از زندگی، یا حتی ترک خانه یا رفتن به محل کار یا مدرسه تأثیر بگذارند. این موضوع می‌تواند شما را از انجام کارهایی که می‌خواهید یا باید انجام دهید باز دارد و بر سلامت شما نیز تأثیر می‌گذارد.

کریستین بوبن:

ترس نشدن اگر بر ما غلبه کند؛ به بیماری نیمه‌کاره رها کردن مبتلا می‌شویم.

چه چیزی باعث ترس شما می‌شود؟

خیلی چیزها باعث ترس ما می‌شوند. ترس از برخی چیزها؛ مانند آتش‌سوزی، می‌تواند شما را در امان نگه دارد. ترس از شکست می‌تواند شما را مجبور کند که خوب کار کنید تا شکست نخورید. اما اگر احساس شما خیلی قوی باشد، می‌تواند شما را نیز از انجام اعمال خوب باز دارد.

اینکه از چه می‌ترسید و چگونه رفتار می‌کنید وقتی از چیزی می‌ترسید؛ برای هر فرد متفاوت است. فقط دانستن اینکه چه چیزی شما را می‌ترساند، می‌تواند اولین قدم برای غلبه بر ترس باشد.

فوبیا چیست؟

فوبیا ترس شدید از یک حیوان، چیز، مکان یا موقعیت خاص است. افراد مبتلا به فوبیا نیاز مبرم به اجتناب از هر گونه تماس با علت خاص اضطراب یا ترس دارند. تصور تماس با عامل هراس، شما را مضطرب یا وحشت‌زده می‌کند.

چگونه بر ترس‌هایمان غلبه کنیم؟

غلبه بر ترس

در آغاز هر دوره جدید، بسیاری از مردم تصمیم می‌گیرند که برای بهتر شدن تصمیم‌های ویژه‌ای را اخذ کنند. بسیاری از کسانی که موفق به تصمیم‌گیری می‌شوند شکست می‌خورند. اما بسیاری از آنها پیش از آنکه فرصتی برای موفقیت به دست آورند به دلیل ترس موقعیت مورد نظر را از دست می‌دهند و شکست می‌خورند. برخی از شکست می‌ترسند، برخی دیگر از موفقیت می‌ترسند. صرف نظر از منبع ترس، بسیاری از افراد را، ترس بی‌حرکت می‌کند و آنها را از رسیدن به خواسته و توانایی خود باز می‌دارد.

«راهکارهای غلبه بر ترس»

هیچ راهی مطمئن‌تر از تلاش نکردن وجود ندارد. اینبار اجازه ندهید ترس حتی قبل از شروع، حرکت شما را از بین ببرد. در اینجا 21 راه برای غلبه بر ترس و تبدیل به راهی وجود دارد که هیچ چیز مانع شما نمی‌شود.

 1. ترس را درک کرده و آن را بپذیرید!

 ترس برای حفظ امنیت ما وجود دارد. این ذاتاً بد یا خوب نیست، بلکه ابزاری است که می‌توانیم برای تصمیم‌گیری بهتر از آن استفاده کنیم. ترس به گونه‌ای طراحی نشده است که ما را غیرفعال نگه دارد؛ بلکه به ما کمک می‌کند تا به شیوه‌ای عمل کنیم که نتایج مورد نیاز و دلخواه ما را تولید کند. ترس را به عنوان یک آموزش بپذیرید و اجازه دهید اعمال شما را آگاهانه پیش ببرد، اما آنها را کنترل نکنید.

2. برای غلبه بر ترس؛ وقت بگذارید!

وقتی غرق در ترس یا اضطراب هستید، غیرممکن است که به روشنی و درستی فکر کنید. اولین کاری که باید برای غلبه بر ترس انجام دهید این است که وقت بگذارید تا بتوانید از نظر جسمی آرام شوید.

با قدم زدن در اطراف محوطه خود، نوشیدن یک فنجان چای یا حمام کردن، 15 دقیقه خود را از نگرانی منحرف کنید.

3. نفس عمیق بکشید!

اگر شروع به تپش قلب سریع یا عرق کردن کف دست کردید، بهترین کار این است که با آن مبارزه نکنید.

همان جایی که هستید بمانید و به سادگی وحشت را احساس کنید بدون اینکه سعی کنید حواس خود را پرت کنید. کف دست خود را روی شکم خود قرار دهید و به آرامی و عمیق نفس بکشید.

هدف این است که به ذهن کمک کنیم تا با ترس کنار بیاید، که ترس را از بین می‌برد. این تکنیک تنفس را برای استرس هم می‌توانید امتحان کنید.

4. برای غلبه بر ترس؛ با ترس‌های خود روبرو شوید!

اجتناب از ترس‌ها فقط آنها را ترسناک‌تر می‌کند. ترس شما هرچه باشد، اگر با آن روبرو شوید، باید شروع به محو شدن کند. به عنوان مثال؛ اگر یک روز هنگام ورود به آسانسور وحشت دارید، بهتر است روز بعد دوباره به آسانسور بازگردید.

5. به شواهد نگاه کنید!

گاهی اوقات به چالش کشیدن افکار ترسناک کمک می‌کند. به عنوان مثال؛ اگر از گیر افتادن در آسانسور و خفگی می‌ترسید، از خود بپرسید که آیا تا به حال شنیده‌اید که این اتفاق برای کسی افتاده باشد. از خود بپرسید به دوستی که ترس مشابهی دارد چه می‌گویید؟

6. سعی نکنید کامل باشید!

زندگی پر از استرس است، با این حال بسیاری از ما احساس می‌کنیم که زندگی ما باید کامل باشد. روزهای بد و عقب‌ماندگی‌ها همیشه اتفاق می‌افتد. مهم این است که به یاد داشته باشید که زندگی فراز و نشیب دارد.

7. برای غلبه بر ترس؛ یک مکان شاد را تجسم کنید!

لحظه‌ای وقت بگذارید که چشمان خود را ببندید و مکانی امن و آرام را تصور کنید. این تکنیک می‌تواند تصویری از شما باشد که در یک ساحل زیبا قدم می‌زنید، یا با بچه خود در رختخواب خوابیده‌اید، یا یک خاطره خوش از دوران کودکی. بگذارید احساسات مثبت شما را آرام کند؛ تا زمانی که احساس آرامش بیشتری کنید.

8. کارهای اصولی را برای غلبه بر ترس انجام دهید!

بسیاری از مردم برای درمان اضطراب خود به الکل یا مواد مخدر روی می‌آورند، اما این فقط اوضاع را بدتر می‌کند. موارد ساده و روزمره مانند خواب خوب، غذای مفید و پیاده‌روی، اغلب بهترین درمان برای اضطراب و غلبه بر ترس هستند.

9. فقط کاری انجام ندهید، همانجا بایستید!

ما تمایل داریم افرادی را که سریع وارد عمل می‌شوند تحسین کنیم؛ اما ایجاد برنامه و قدم گذاشتن در مسیر مورد نظر، خود نیز از جمله اقدامات است. بسیاری از مشاغل موفق تنها با شتابزدگی، تهدید یا خراب شده‌اند. هنگامی که ترس به وجود می‌آید در نظر بگیرید که آیا اقدام صحیح، تجزیه و تحلیل گزینه‌ها و انتخاب، عاقلانه و سنجیده است. نه اینکه به آن چیزی بپردازید که در اوج لحظه به نظر می‌رسد.

 10. برای غلبه بر ترس؛ ترس‌های خود را نام ببرید!

غلبه بر ترس

گاهی اوقات فقط بیان ترس شما به شما قدرت مقابله با آن را می‌دهد. ترس خود را با صدای بلند بیان کنید، بنویسید یا ذهن خود را بر آن متمرکز کنید. وقتی سعی می‌کنید ترس خود را نادیده بگیرید، این ترس بیشتر می‌شود. وقتی با آن روبرو می‌شوید، کوچک می‌شود.

11. بلند مدت فکر کنید!

اگر یک کارآفرین هستید، می‌ترسید که حقوق بعدی را نتوانید پرداخت کنید؟ چشم‌انداز سه ماهه شما یا چشم‌انداز سه سال آینده شما چیست؟ فکر کردن در مورد بلند مدت مشکل کوتاه مدت شما را برطرف نمی‌کند؛ اما می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد آن عینی‌تر فکر کرده و راه حل مناسب را بیابید.

12. به خودتان آموزش دهید!

 ما از هیچ چیز به اندازه ناشناخته‌ها نمی‌ترسیم. اگر ترس شما بر اساس کمبود اطلاعات است؛ پس اطلاعات یا دانش مورد نیاز خود را برای بررسی وضعیت بر اساس حقایق و نه حدس و گمان بدست آورید.

13. آماده کنید، تمرین کنید ، بازی کنید!

اگر ترس شما مربوط به عملکرد شما در یک فعالیت خاص است، آماده شوید، تمرین کنید و بازی کنید. کارمین گالو، نویسنده کتاب Talk Like TED ، درباره دکتر جیل بولت تیلور می‌گوید که بیش از 200 بار سخنرانی محبوب TED خود را تمرین کرد. اگر زمان زیادی ندارید، گالو می‌گوید: “من فکر می‌کنم تمرین حداقل 10 بار ایده آل است.”

14. برای غلبه بر ترس؛ از فشار همسالان خود استفاده کنید!

آیا تا به حال کار ترسناکی انجام داده‌اید؛ مانند پرش از روی پل بلند به داخل رودخانه، تنها به این دلیل که با دوستانی بودید که شما را متاثر می‌کردند؟ فشار همسالان، مانند خود ترس، بسته به نحوه اعمال آن می‌‌تواند مثبت یا منفی باشد. خود را با افرادی احاطه کنید که به شما فشار می‌آورند تا بر ترس‌هایی که شما را از آنچه می‌خواهید باز می‌دارند؛ غلبه کنید.

15. موفقیت را تجسم کنید!

ورزشکاران ممکن است هزاران بار قبل از انجام یک کار فیزیکی، آن را موفقیت‌آمیز تصور کنند. این نگاشت ذهنی تضمین می‌کند که وقتی بدن حرکت می‌کند؛ به احتمال زیاد مسیر از پیش تعیین شده خود را دنبال می‌کند. همین تمرین شما را برای موفقیت در هر کاری که برای دستیابی به آن تلاش می‌کنید آماده می‌کند.

16. برای غلبه بر ترس؛ بدترین حالت را تصور کنید!

 واقعاً چیزی که از آن می‌ترسید چقدر مهم است؟  از خود بپرسید بدترین اتفاقی که می‌تواند بیفتد چیست؟ سعی کنید بدترین اتفاقی را که ممکن است رخ دهد تصور کنید. شاید این وحشت باشد و دچار حمله قلبی شوید. سپس سعی کنید تصور کنید که دچار حمله قلبی شده‌اید.گاهی اوقات واقعیت بد است؛ اما اغلب اوقات ممکن است متوجه شوید که ترس بدتر از آن چیزی است که از وقوع آن می‌ترسید.

ترس را هرچه بیشتر دنبالش بروید فرار می‌کند.

 17. دیگران را دنبال کنید!

آیا کاری را انجام می‌دهید که تا به حال انجام نشده است؟ آیا می‌توانید از شخص دیگری کمک بگیرید که قبلاً آن را انجام داده است؟ آیا فرمول موفقیت وجود دارد؟ آیا کسی کتابی در این زمینه نوشته است؟ یا می‌توانید فرمول حوزه دیگری را برای رفع نیازهای خود تغییر دهید؟

18. برای غلبه بر ترس؛ نگرش مثبت داشته باشید!

 در کتاب برایان تریسی با عنوان قدرت اعتماد به نفس: می‌گوید در هر زمینه‌ای از زندگی غیرقابل توقف، غیرقابل مقاومت و نترس باشید. می‌پرسد: “اگر موفقیت شما در هر کاری کاملاً تضمین شده باشد، چگونه متفاوت عمل خواهید کرد؟” آیا چیزهای بیشتری را امتحان می‌کنید؟ آیا مدت‌ها بعد از اینکه دیگران تسلیم شده بودند به کار خود ادامه می‌دادید؟ افرادی که نگرش مثبت دارند، موفق هستند زیرا بعد از تسلیم شدنِ دیگران به تلاش خود ادامه می‌دهند.

19. مایل به چرخش باشید!

 همانطور که ضرب‌المثل می‌گوید: “اگر در ابتدا موفق نشدید، سعی کنید و دوباره تلاش کنید.” اما این ضرب‌المثل نیز وجود دارد که می‌گوید “دیوانگی همان کار را بارها و بارها انجام می‌دهد و انتظار نتایج متفاوتی دارد.” اگر می‌ترسید کاری را دوباره انجام دهید زیرا دفعه قبل به نتیجه نرسید، دلیل کار نکردن آن را دریابید و قبل از اینکه به طور کلی تلاش خود را کنار بگذارید، چیز متفاوتی را امتحان کنید.

20. برای غلبه بر ترس؛ به خودتان پاداش دهید!

هنگامی که بر یکی از ترس‌های خود غلبه کردید. موفقیت خود با دادن هدیه به خود جشن بگیرید. روحیه خود را  با پیاده‌روی در روستا، غذا خاص، کتاب یا هر هدیه کوچکی که شما را خوشحال می‌کند تقویت کنید.

21. به عنوان انگیزه خود بر دیگران تمرکز کنید!

کارهایی هستند که هرگز برای خود انجام نمی‌دهیم و سریع و بی‌باک برای دیگران انجام می‌دهیم. هایروم اسمیت، بنیانگذار فرانکلین کاوی، یکبار در هنگام ارائه از مادری در بین مخاطبانش پرسید آیا حاضر است از فلز استاندارد که از سقف یک آسمان‌خراش به آسمان‌خراش دیگر وصل شده عبور کند. او گفت نه، حاضر نیستم. بار دیگر از او پرسید که آیا این کار را در قبال گرفتن یک‌میلیون دلار انجام می‌دهد یا خیر، و افزود که اکنون کمی باد و قطرات باران هم می‌بارد. مادر مجددا گفت نه، حاضر نیستم. سپس به او گفت تصور کند که فرزندت را در لبه ساختمان مقابل تو نگه داشته‌اند، و اگر در 10 ثانیه آنجا نباشی، کودک را رها می‌کنند. فکر می‌کنید پاسخ او در آن شرایط چه بود؟

مایندینو؛ اندیشه‌ای نو!

برخی از افراد تحت تأثیر ترس قرار می‌گیرند و می‌خواهند از موقعیت‌هایی که ممکن است آنها را دچار ترس یا مضطرب کند، اجتناب کنند. شکستن این چرخه ممکن است سخت باشد، اما روش‌های زیادی برای انجام آن وجود دارد که در این مقاله به آنها پرداختیم. می‌توانید بیاموزید که کمتر ترس داشته باشید و با ترس کنار بیایید تا مانع از زندگی نشود.

سپاس از اینکه تا پایان این مقاله‌ی آموزشی با مایندینو همراه بودید. امیدواریم که توانسته باشیم با ارائه راه حل‌های مفید و کاربردی به شما در جهت غلبه بر ترس‌هایتان کمک کرده باشیم. به امید زندگی سرشار از آرامش!

شما از چه روش‌هایی برای غلبه بر ترس استفاده می‌کنید؟
طفاً نظر و یا تجربه خود را در این زمینه برای ما بنویسید.)

علاقه مندی ها (0)

دسته بندی ها :

لینک کوتاه :

نظرات :

دیدگاهتان را بنویسید

فیلدهای ضروری ستاره گذاری شده اند. ایمیل شما منتشر نخواهد شد...

دیدگاه شما : *

نام شما : *

ایمیل شما : *

هیچ دیدگاهی برای نمایش وجود ندارد

مایندینو، اندیشه ای نو!