روان شناسیزندگی و موفقیتکسب و کارمهارت‌های شخصی
موضوعات داغ

4 کلید طلایی برای افزایش هوش هیجانی شما برای کسب موفقیت!

هوش هیجانیت رو اینجوری بالا ببر تا کامروا شوی!

وقتی حرف از خوشبختی و موفقیت توی زندگی میشه به جز عوامل دیگه، هوش هیجانی هم خیلی موثره و باید برای پیروزی در زمینه های مختلف هوش هیجانیت رو تقویت کنی. مایندینو به شما میگه که هوش هیجانی چیه؟ چرا مهمه و چه جوری می تونیم هوش یجانی خودمون رو بالا ببریم؟

(( پس با مایندینو همراه باشید و  ادامه مطلب رو حتما مطالعه کنید ))

هوش هیجانی چیه؟

هوش هیجانی یعنی بتونی هم احساسات خودت و هم احساسات دیگران رو به درستی بشناسی و احساساتت رو مدیریت کنی و در جای درست مثلا همدردی کردن با دیگران، در مواقعی که استرس داری یا در مواقع چالش برانگیز به درستی از احساساتت استفاده کنی.

هوش هیجانی به شما کمک میکنه که روابط محکم تری برقرار کنی؛ تو کار و مدرسه موفق تر بشی و به اهداف شغلی و شخصیت برسی همچنین بهت کمک میکنه که با احساساتت بیشتر رابطه برقرار کنی، قصد و نیت خودت رو به عمل تبدیل کنی و آن چیزی که برات مهم آگاهانه دربارش تصمیم بگیری.

هوش هیجانی


4 ویژگی افراد با هوش هیجانی بالا

افرادی که هوش هیجانی بالایی دارن 4 تاویژگی زیر رو دارن.

1) مدیریت خود!

افرادی که هوش هیجانی بالا دارن می تونن احساسات و رفتارهای ناگهانی و تکانشی خودشون رو کنترل کنن؛ ابتکار عمل دارن؛ با تغییرات سازگار میشن و افرادی متعهد نسبت به دیگران هستن.

2) خود شناسی!

احساساتشون رو به درستی تشخیص می دن و میدونن این احساسات چه تاثیری روی افکار و رفتارشون داره؛ نقاط قوت و ضعف خودشون رو میدنن و اعتماد به نفس خوبی دارن.

3) آگاهی و روابط اجتماعی!

افراد با هوش هیجانی بالا با دیگران هدردی و همدلی می کنن؛ احساسات و نیازها و نگرانی های دیگران رو درک می کنن؛ در اجتماع احساس راحتی می کنن و در گروه فعال و پویا هستن.

4) روابط خوب!

این افراد رابطه خودشون رو گسترش میدن و میدونن که چه جوری این روابط رو حفظ کنن؛ بر روی دیگران تاثیر میذارن؛ در یک تیم خیلی خوب کار می کنن و حتی میتونن دیگران رو مدیریت کنن.

دکتر جاستین باریسو

ما بیشتر بر اساس عادت نسبت به موقعیت‌ها واکنش نشان می‌دهیم. پس اولین قدم دقت کردن به احساساتمان در مواقع مختلف و شناختن عادت‌ها است. با گذر زمان و تمرین می‌توان عادت‌ها را تغییر داد و احساسات را مدیریت کرد. این همان تقویت هوش هیجانی است.

چرا هوش هیجانی انقدر مهمه؟

همه ما افرادی رو دیدیم که خیلی باهوشن مثلا توی دانشگاه نفر اولن ولی توی اجتماع آدم موفقی نیستن. هوش یا همون آی کیو به تنهایی برای موفقیت توی زندگی کافی نیستن. درسته هوش منظورمون آی کیو برای موفقیت توی کنکور و وارد شدن به دانشگاه مهمه ولی هوش هیجانی یا ای کیو برای مدیریت استرس و مواجه شدن با مشکلات مهمه. هوش هیجانی در موارد زیر روی شما تاثیر میذاره.

هوش هیجانی بالا

عملکرد شما در مدرسه و محل کار!

هوش هیجانی به شما کمک میکنه که بتونی مشکلات و چالش های محل کارت رو مدیریت کنی؛ مدیر دیگران در بخش های مختلف بشی و اونا رو هدایت کنی و توی حرفه و سمت خودت حرفه ای و قوی باشی. بشیاری از شرکت های مهم برای استخدام کارمنداشون هوش هیجانی افراد رو می سنجن و براشون هوش هیجانی بالا خیلی مهمه.

سلامت جسمانی شما!

اگر احسساستت رو نشناسی و نتونی کنترلش کنی حتما هم نمیتونی استرس خودت رو کنترل کنی  که این مشکلات جدی برای سلامتیت درست میکنه مثل: فشار خون بالا، سکته قلبی و مغزی و … هوش هیجانی بهت کمک میکنه که بتونید این استرس رو کنترل کنی.

سلامت روان شما!

احساسات و استرس کنترل نشده میتونه روی سلامت روانت تاثیر منفی بذاره و شما رو در مقابل بیماری های روانی مثل افسردگی قرار بده. اگر بتونی احساست رو بشناسی و کنترل کنی و رابطه خودت رو با دیگران قوی و محکم کنی احساس تنهایی و منزوی نمی کنی که این باعث سلامت روانیت میشه.

روابط اجتماعی شما!

اگر درک درست و شناخت درستی از احساسات خودت داشته باشی راحت تر هم میتونی احساسات دیگران رو بشناسی و مدیریت کنی این به شما کمک میکنه که بتونی رابطه خوبی با دیگران برقرار کنی و رابطه مجکمی داشته باشی.

هوش اجتماعی شما!

هوش اجتماعی یعنی هماهنگ بودن احساسات شما با هدف اجتماع و شما رو با دیگران و دنیای اطراف متصل میکنه. هوش اجتماعی کمکت میکنه که بتونی دوستت رو از دشمنت تشحیص بدی؛ میزان علاقه شخصی دیگران به خودت رو بسنجی؛ استرست رو کاهش بدی و احساس دوست داشتن و خوشبختی بکنی.

دکتر مایر

اگر فرد احساس می‌کند که در رابطه با دیگران مشکل دارد، اگر همیشه عصبانی است و یا برعکس نمی‌داند باید در برابر چه موقعیتی، چه احساسی داشته باشد، بهتر است درباره هوش هیجانی بخواند و تلاش کند تا آن را در خود تقویت کند.

افزایش هوش هیجانی با 4 مهارت

تصور نکن که الان هوش هیجانیت هر چقدر باشه نمیتونی کاری بکنی یا بالا ببری. مطمئن باش با یادگیری مهارت ها و تکنیک هایی طلایی می تونی هوش هیجانیت رو افزایش بدی. این نکته رو توجه کن که فقط مهارت ها رو یاد بگیری کافی نیست حتما باید اونا رو عملی کنی و به کار ببری تا هوش هیجانیت بهبود پیدا کنه. به خصوص موقعی که استرست زیاد میشه باید این مهارت ها یادت نره.

  • خود مدیریتی
  • خود آگاهی
  • مدیریت اجتماعی
  • آگاهی اجتماعی

هوش هیجانی و استرس

✔️ 1) خود مدیریتی!

برای این که بتونی هوش هیحانیت رو بالا ببری باید بتونی از احساساتت توی تصمیم گیری سازنده در مورد رفتار خودت استفاده کنی. زمانی که استرس داری توانایی کنترل احساسات و مدیرت رفتار مناسب و منطقی رو از دست میدی.  به زمانی فکر کن که خیلی استرس داری آیا می تونی تصمیم درست و منطقی بگیری؟ اکثر افراد نمیتونن. وقتی خیلی استرس داری نمی تونی درست فکر کنی و تصمیم بگیری.

با توانایی کنترل استرس و هوش هیجانی می تونی مواقعی که براتون چالش برانگیزه به درستی فکر کنی و تصمیم درست و به جایی بگیری و در کارت موفق بشی و به شما کمک می کنه که ابتکار عمل داشته باشی و فرد متعهدی باشی و با شرایط متغیر سازگار بشی.

✔️ 2) خود آگاهی!

مدیریت استرس اولین قدم برای افزایش هوش هیجانی است. روانشناسا نشون دادن که احساسی که الان داری بازیافت تجربه اولیه زندگی شماس. مدیریت احساسات اساسی مانند: عصبانیت، غم، شادی و ترس به کیفیت و نوع تجربه اجساسی شما در گذشته به خصوص در دوران کودکی دارد.

اگر در دوران کودکی والدینت به احساسات شما به عنوان کودک ارزش قائل شده و درکش کرده به احتمال زیاد احساسات شما سالم هستش و به درستی در این زمینه پیشرفت کردی. اما اگر تجربیات کودکی شما تجربیات خوبی نبوده یا دردناک بوده شمادرک درستی از احساسات نداری و به عبارتی هوش هیجانی بالایی داری.

ولی این آخر کار نیست. میتونی با مراجعه به روانشناس این خلاء ها و مشکلات دوران کودکی خودت رو برطرف کنی و هوش هیجانیت رو بالا ببری.

✔️ 3) آگاهی اجتماعی!

آگاهی اجتماع بهت کمک میکنه که رفتارهای غیر کلامی که دیگران در ارتباط با شما به کار میگیرن رو بهمی و تفسیر کنی. بهت کمک میکنی که احساسات دیگران رو نسبت به خودت بفهمی.

هوش هیجانی

✔️ 4) مدیریت روابط!

رابطه خوب داشتن با دیگران نیاز به آگاهی عاطفی و تواناییت در تشخیص و درک احساسات دیگران و آنچه که دیگران تجربه می کنن داره. وقتی هوش هیجانی خودت رو بالا ببری و تقویت کنی رابطه شما با دیگران رو بهتر و موثر تر می کنه.

از ارتباط غیر کلامی بیشتر استفاده کن: جلوگیری از ارسال پیام های غیر کلامی به دیگران درباره آن چیزی که فکر می کنی و احساس می کنی غیر ممکنه. چهرت احساساتت رو به دیگران نشون میده. شناخت این پیام های غیر کلامی که برای دیگران ارسال می کنی نقش خیلی مهمی در بهبود ارتباطت با دیگران داره.

از شوخ طبعی و طنز برای کنترل استرس استفاده کن: شوخ طبعی، خنده و بازی پاد زهر استرسه. خنده سیستم عصبیت رو به تعادل می رسونه، استرس رو کاهش میده، شما رو آروم می کنه و شما رو همدل تر با دیگران می کنه.

تعارض و مشکل رو فرصتی برای نزدیک شدن به دیگران بدون: درگیری و اختلاف نظر داشتن با دیگران یه امر اجتناب ناپذیره و در همه رابطه ها وجود داره. دو نفر انتظارات، نیازها و نظرات یکسانی ندارن و این مشکل نیست. حل و فصل کردن تعارضات به روش های سالم و سازنده اعتماد در رابطت با دیگران رو تقویت می کنه.


 جمع‌بندی و نتیجه‌گیری 

هوش هیجانی که در این مطلب بهش پرداختیم و توضیح دادیم توی موفقیت در زمینه های مختلف مثل زندگی شخصی، زندگی زناشویی، مدرسه، کار و اجتماعی و … خیلی موثره. الان هم دیر نشده و میتونی با انجام راهکارهای کلیدی بالا هوش هیجانیت رو بالا ببری. باید این نکته رو در نظر بگیری که برای این که بتونی هوش هیجانیت رو بالا ببری صبر داشته باشی و راهکارهای بالا رو در شرایط مختلف و چالش برانگیز به کار بگیری. به خصوص در شرایط استرس زای زندگیتون که ممکنه کنترلتون رو از دست بدی.

برای همین باید مهارت های کنترل استرس رو بلد باشی. برای همین مطالعه مقاله کاربردی زیر رو بهت پیشنهاد می کنم که با دقت بخونی و اجراش کنی. برای همین دکمه قرمز رنگ زیر رو لمس کن.

کنترل استرس در روزهای کرونایی و حفظ روحیه با 7 روش طلایی!

❤️ یک دنیا سپاس از اینکه تا پایان این مقاله‌ی آموزشی با مایندینو همراه بودید.

این مطلب چقدر براتون مفید بود؟

امتیاز

✔️ برای ثبت امتیاز، قلب‌های پایین را قرمز کنید!

امتیاز کاربران: 3.35 ( 3 رای)
منبع
Mindino.ir
برچسب ها

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن