111
0
رنگ مورد علاقه شما میتواند با ویژگیهای مختلف شخصیت، انگیزه و میزان بهرهوری در زندگی شما مرتبط باشد. سالهاست که روانشناسی رنگ ها در بازاریابی و برندسازی مورد استفاده قرار میگیرد؛ اما تحقیقات در دهه گذشته روانشناسی رنگ را به کار گرفته و آن را در ویژگیهای شخصیت شناسی انسان به کار برده است.
رنگ ها صرفاً با احساسات مختلف مرتبط نیستند بلکه میتوانند درک و شخصیت ما را شکل دهند. مطالعات مختلف در طول چندین سال به ما این بینش را داده است که هر رنگ در رابطه با شخصیت، اخلاق کاری و سطح انگیزه ما چه چیزی را نشان میدهد. در این مقاله آموزشی قصد داریم به طور مفصل درباره روانشناسی رنگ ها صحبت کنیم. پس با این مقاله مایندینو همراه باشید.
روانشناسی رنگ ها چیست؟
بسیاری از مردم از تأثیر رنگها بر افکار، احساسات و رفتارها در زندگی روزمره بی اطلاع هستند. به احتمال زیاد شما به دلیل آنچه مارکها بازاریابی رنگی مینامند؛ چیزی را در یک فروشگاه خریداری کردهاید یا یک محصول را نسبت به دیگری انتخاب کردهاید. هدف قرار دادن مارکها، رنگها و تبلیغات بر اساس رنگهایی است که شما را در خرید تحت تأثیر قرار میدهند.
روانشناسی رنگ هر روز در اطراف ما مورد استفاده قرار میگیرد و نه تنها در مارکهایی که میخریم؛ بلکه در نحوه واکنش ما به محیط نیز استفاده میشود. گسترش روانشناسی رنگ ها در حوزه شخصیت شناسی این است که ثابت کنیم رنگها فقط به این معنا نیستند که بهترین ظاهر را دارند، بلکه این است که ما ناخودآگاه به چه معنایی به آن رنگها وصل میشویم و چگونه از آنها برای زندگی خود استفاده میکنیم.
مطالعات و آزمایشهای مختلف در طول چندین سال (2010 ، 2014 ، 2015 و اخیراً در سال 2019) به ما بینش بیشتری در مورد شخصیت رنگ ها بر اساس روانشناسی رنگ ها داده است.
«روان شناسی رنگ ها»
✅ روانشناسی رنگ قرمز
قرمز یک انتخاب رنگ جسورانه است که با هیجان، اشتیاق، خطر، هیجان، انرژی و عمل همراه است. ممکن است توجه داشته باشید که برخی از مارکها از رنگ قرمز برای دکمههای “فراخوان به عمل” استفاده میکنند (“اکنون سفارش دهید”، “هماکنون خرید کنید” و غیره). این به این دلیل است که قرمز یک رنگ شدید است که میتواند احساسات قوی را برانگیزد و شما را به خرید وسایل ترغیب کند.
ویژگیهای شخصیت شناسی رنگ قرمز:
✔ جسورانه
✔ هیجان طلب
✔ عاشق ماجراجویی
✔ میتوانید کمی تکانشی باشید.
✔ میتوانید به عنوان تهدید کننده تلقی شیود.
✅ روانشناسی رنگ نارنجی
نارنجی اغلب نمایانگر خلاقیت، خوشبختی، آزادی، موفقیت و تعادلی است که همه چیز را در کنار هم جمع میکند. بازاریابان ممکن است از این رنگ برای جلب توجه شما به یک عنوان جذبکننده یا یادداشت مهم در وب سایت خود استفاده کنند (بسیاری از “هشدارها” نارنجی هستند که توجه شما را جلب میکند). اما نارنجی به اندازه قرمز جسورانه و فریبنده نیست.
ویژگیهای شخصیت شناسی رنگ نارنجی:
✔ انرژی سرگرمکننده و بازیگوش که مردم آن را تحسین میکنند.
✔ اجتماعی، شاید برونگرا
✔ پرورشدهنده
✔ از مکالمه عمیق لذت میبرید.
✔ بشاش
✔ عاشق بازی در مهمانیها یا رویدادها هستید.
✔ از نظر بهرهوری، دوست دارید مستقیماً وارد کار شوید و کارها را انجام دهید.
✅ روانشناسی رنگ های زرد
خوشبختی ، مثبتاندیشی و آفتاب گرم تابستانی چیزی است که رنگ زرد ما را به یاد میآورد. برندها ممکن است از رنگ زرد در آرم خود استفاده کنند تا با دیدن محصولات آنها احساس شادی کنید. بسیاری از نمادهای “ارسال رایگان” در وب سایتها ممکن است زرد باشند تا شما را به چیزی شاد و مثبت جذب کنند.
ویژگیهای شخصیت شناسی رنگ زرد:
✔ روحیه مثبت
✔ خوشبین
✔ بشاش
✔ پرماجرا
✔ آرامش بخشیدن به اطرافیان.
✔ لبخندهای عفونی و شادی که به هر فردی که برخورد میکنید؛ سرایت میکند.
✅ روانشناسی رنگ های آبی
آبی؛ پایدار، هماهنگ، صلح آمیز و قابل اعتماد است. برندهایی که میخواهند به دلیل دوام، استحکام یا قابلیت اطمینان بیشتر شناخته شده باشند از رنگ آبی در لوگوهای خود استفاده میکنند. بسیاری از شرکتهای رایانهای معروف (دل و اچ پی) و وب سایتها (فیس بوک، توییتر، ویمئو) به خاطر لوگوهای عمدتا آبی و سفید خود معروف هستند.
ویژگیهای شخصیت شناسی رنگ آبی:
✔ قابل اتکا
✔ قابل اعتماد
✔ ملایم
✔ دلسوز
✔ مسالمت آمیز
✔ وفادار
✔ قوی
در رابطه با بهرهوری، شما دوست دارید بهترین راه را برای رسیدگی به یک کار استراتژی داشته باشید و میتوانید هنگام بروز موانع سازگار شوید.
✅ روانشناسی رنگ های سبز
دو مورد از چیزهایی که جهان را به گردش در میآورد با رنگ سبز مرتبط است: طبیعت و پول. رنگ سبز میتواند نشاندهنده رشد، باروری، سلامتی، ثروت، سلامتی یا سخاوت باشد. رنگ سبز همچنین میتواند با دلالتهای منفی مانند حسادت همراه باشد.
ویژگیهای شخصیت شناسی سبز:
✔ کاربردی
✔ عاشق نصیحت کردن هستید.
✔ دوست دارید به دیگران کمک کنید.
✔ از بیرون لذت میبرید و تعادل را در زندگی مهم میدانید.
از نظر بهرهوری، دوست دارید قبل از غواصی شرایط را تجزیه و تحلیل کنید، شما یک حلکننده مشکل هستید و میتوانید روشهای خلاقانهای برای تفکر خارج از چارچوب پیدا کنید.
✅ روانشناسی رنگ های بنفش
رنگ بنفش را میتوان با سلطنت، قدرت، امتیاز، خرد و معنویت مرتبط کرد. رنگ بنفش نیز میتواند رنگی ناامیدکننده داشته باشد؛ زیرا میتواند احساس ناامیدی ایجاد کند یا به عنوان مغرور تلقی شود. به همین دلیل است که وب سایتها و مارکها (هال مارک، یاهو) از چلپ چلولی بنفش استفاده میکنند یا بنفش را با رنگ گرمتری ترکیب میکنند. مانند سفید.
ویژگیهای شخصیت شناسی رنگ بنفش:
✔ زودباور
✔ به چیزهای منحصر به فرد عشق می ورزید.
✔ با موسیقی میرقصید که هیچکس نمیتواند آن را بشنود.
✔ شما با خلاقیت پیشرفت میکنید و الهام به طور تصادفی به شما ضربه میزند و به شما امکان میدهد جهان را تنظیم کرده و بر آن تمرکز کنید.
✅ روانشناسی رنگ های صورتی
رنگ صورتی اغلب با زنانگی، بازیگوشی و عشق همراه است؛ اما رنگ صورتی را نیز میتوان تا حدودی نارس دانست. شما رنگ صورتی زیادی را در بسته بندی اسباب بازی یا مارکهای کودک مشاهده خواهید کرد که نشاندهنده سرگرمی است. مارکهای دیگر (برای مثال ویکتوریا سکرت) رنگ را به معنای جذاب، سرگرمکننده، بازیگوش و سکسی نشان دادهاند.
ویژگیهای شخصیت شناسی رنگ صورتی:
✔ سرگرمکننده
✔ بازیگوش
✔ شاید کمی ساده لوح هستید.
✔ شما قلب خود را بر آستین خود میپوشانید و از بیان احساسات خود نمیترسید.
✔ عشق و خانواده برای شما مهم است.
✅ روانشناسی رنگ های سفید
رنگ سفید اغلب با پاکی همراه است .در فرهنگهای غربی، رنگ سفید برای عروسی و بیمارستان است. اغلب نشاندهنده پاکیزگی و نظم است. مارکها اغلب رنگ سفید را اضافه میکنند یا از سفید برای جبران رنگهای شدیدتر (مانند قرمز) استفاده میکنند.
ویژگیهای شخصیت شناسی رنگ سفید:
✔ آرام
✔ مسالمت آمیز
✔ بیگناه
✔ شاید کمی ساده لوحانه
✔ شما چیزهای تمیز و منظم را دوست دارید.
✔ شما فکر “شروع تازه” یا یک بوم خالی را دوست دارید.
✅ روانشناسی رنگ های سیاه
رنگ سیاه میتواند معانی مختلفی داشته باشد: جسارت، منحصر به فرد بودن، رمز و راز، فریب و قدرت. اما همچنین میتواند به معنای ناراحتی، تاریکی، غم، درد یا اندوه باشد. رنگ سیاه با مرگ و عزاداری همراه است؛ اما میتواند با قدرت، تجمل و شدت همراه باشد.
ویژگیهای شخصیت شناسی رنگ سیاه:
✔ جسورانه
✔ ریسک پذیر
✔ شاید در برخی مواقع کمی تکانشی باشید.
✔ جدی
✔ قوی
✔ قابل اعتماد
✔ شاید کمی ترسناک
✅ روانشناسی رنگ های قهوهای
شما یک دوست بزرگ هستید و یک زندگی پایدار و ساده را بر پایه چیزهای مادی میدانید.
عشق شما به رنگ قهوهای نشان میدهد که در مورد پول زیرک هستید و در عادات و اعتقادات خود سرسخت هستید. شما صرفه جو، قابل اعتماد و ثابت قدم هستید. شما از تکانشگری بیزارید و همچنین یک چانه زن بسیار خوب هستید.
✔ شما به سادگی رنگ قهوهای ارتباط دارید.
✔ شما تمایل دارید که با نیت خود صادق و شفاف باشید.
✔ کسانی که برنامههای پنهان و انگیزههای پنهانی دارند شما را گیج میکنند.
✔ شما معتمد و دقیق هستید و استانداردهای بالایی برای برتری دارید.
✔ تجربه به شما آموخته است که یک پایه محکم برای موفقیت الزامی است.
✔ شما کارها را آهسته و پیوسته انجام میدهید.
✔ خانواده رد زندگی شما حرف اول را میزند و شما از آسایش یک زندگی پایدار در خانه لذت میبرید.
✔ باغبانی و آشپزی را بسیار رضایت بخش میدانید.
✅ روانشناسی رنگ های خاکستری
شما خونسرد و متین هستید و فردی بسیار قابل اعتماد هستید که تمایل دارد برای حفظ آرامش خود را وفق دهد.
دوست داشتن رنگ خاکستری نشان میدهد که شما محتاط هستید و به دنبال سازش در اکثر شرایطی هستید که با آن مواجه میشوید. شما به دنبال خونسردی و آرامش هستید و بسیار تلاش میکنید تا خود را در قالب طرح خود قرار دهید.
✔ علامت تجاری شما دیپلماسی پیچیده است.
✔ اخلاق و آداب برای شما مهم است.
✔ از نظر حرفهای، دیگران به شما اعتماد میکنند تا بتوانید نوار رفتار و دکوراسیون مناسب را تعیین کنید.
✔ شما در ایفای نقش صلح طلب راحت هستید.
✔ مردم شما را متعادل، پایدار و قابل اعتماد میدانند.
✔ به طور طبیعی عادلانه و عینی، میتوانید نظرات و احساسات شخصی را کنار بگذارید و یک مسئله را از همه زوایا ببینید.
ترجیح رنگ بر اساس جنسیت!
چندین مطالعه مختلف در مورد این موضوع وجود دارد. اطلاعات رنگی که مستقیماً در زیر آمده از Live Science است.
آبی: مردان 42٪ ، زنان 29٪
سبز: مردان 25%، زنان 19%
بنفش: مردان 12%، زنان 27%
قرمز: مردان 8%، زنان 9%
زرد: مردان 5%، زنان 6%
نارنجی: مردان 7% ، زنان 3%
صورتی: مردان 1٪ ، زنان 7٪
برای من تعجب آور است که بنفش به عنوان سومین رنگ مورد پسند هم برای مردان و هم برای زنان ذکر شده است. اما در این مطالعه رنگ های قهوهای، سفید، خاکستری و سیاه شامل نشدند. من حدس میزنم که بسیاری از مردان آن رنگهای خنثی را بر بنفش ترجیح میدهند!
رنگ های مورد علاقه خانمها!
این دادهها از یک مطالعه رنگی توسط جو هالوک، که از 22 کشور جهان نظرسنجی کرده است، گرفته شده است.
در میان زنان، رنگ های مورد علاقه عبارت بودند از:
آبی 35٪
بنفش 23٪
سبز 14٪
قرمز 9%
سیاه 6%
نارنجی 5٪
زرد 3٪
قهوهای 3٪
خاکستری 1%
سفید 1٪
رنگ های مورد علاقه آقایان!
و به همان ترتیب رنگ زنان، ما تفاوت رنگ های مورد علاقه مردان را مشاهده میکنیم.
آبی 57٪
بنفش 0٪
سبز 14٪
قرمز 7%
سیاه 9%
نارنجی 5٪
زرد 1٪
قهوهای 2%
خاکستری 3%
سفید 2%
نتایج کاملاً متفاوت از مطالعه فوق، که در آن 12 از مردان گفتند رنگ بنفش رنگ مورد علاقه آنها است. حدس زده میشود که مطالعه Live Science بر یک یا محدود کشورهایی متمرکز شده است که رنگ بنفش در آنها محبوبیت بیشتری دارد.
رنگ های ملایم برای دختران، روشن برای پسران
مطالعات در زمینه روانشناسی رنگ ها؛ نشان داد که زنان به شدت رنگهای ملایم (مانند صورتی) را ترجیح میدهند در حالی که مردان رنگهای روشن و خالص (مانند قرمز یاقوتی) یا سایههایی (مانند بورگوندی) را ترجیح میدهند.
یک رنگ به اضافه سفید است. سایه یک رنگ به علاوه سیاه است. بنابراین اگرچه قرمز به عنوان رنگ مورد علاقه مردان و زنان نشان داده میشود؛ اما قرمزهای واقعی آنها بسیار متفاوت هستند.
رنگ صورتی در این مطالعه به عنوان رنگ جداگانه نامیده نشد، زیرا به عنوان رنگ قرمز، قرمز کم رنگ در نظر گرفته شد.
همچنین مشخص است که زنان میتوانند تفاوتهای رنگی بیشتری نسبت به مردان مشاهده کنند.
این به این دلیل است که دید رنگی به سه نوع مخروط بستگی دارد که دو مورد از آنها بر روی کروموزوم X حمل میشوند: مخروط های L که به طول موجهای طولانیتر نور حساستر هستند. و مخروطهای S ، به طول موج های کوتاهتر. سومین مخروط، مخروطهای M ، به طول موجهای میانی حساس هستند.
بنابراین؛ مغز مردان برای تجربه رنگهای یکسان به طول موج کمی طولانیتری نیاز دارد. این ممکن است به این دلیل باشد که مردان رنگهایی با طول موج کوتاه، مانند سایههای تیرهتر آبی و سبز را ترجیح میدهند یا سایههایی را بدون هیچ گونه طول موجی ترجیح میدهند؛ مانند سفید، سیاه و خاکستری.
کمترین رنگهای مورد علاقه!
صرف نظر از جنسیت، رنگ قهوهای، نارنجی و زرد رنگهای مورد علاقه اکثر مردم هستند.
اما با وجود اینکه 20 درصد از زنان بیشتر از رنگ قهوهای متنفر هستند و 17 درصد بیشتر از رنگ خاکستری متنفر هستند. برخیها معتقد هستند که همه رنگها در زمینه یا ترکیب مناسب فوق العاده هستند.
5 حقیقت رنگی جذاب!
در اینجا برخی از حقایق تصادفی در مورد روانشناسی رنگ ها وجود دارد که ممکن است شما را شگفت زده کند!
✔ 40 درصد از مردم در سراسر جهان میگویند رنگ مورد علاقه آنها آبی است.
✔ قرمز اولین رنگی است که نوزاد در حدود 2 هفتگی میبیند.
✔ رنگ صورتی آرامش بخش ترین رنگ است و در برخی زندانها و موسسات بهداشت روانی برای آرام کردن زندانیان و بیماران استفاده میشود.
✔ سفید به عنوان امنترین رنگ برای خودرو در نظر گرفته میشود. این رنگ بیشتر در روز و شب قابل مشاهده است.
✔ قرمز و زرد در کنار هم اشتها آورترین رنگها هستند. به همین دلیل از آنها در بسیاری از علائم فستفود استفاده میشود.
روان شناسی رنگ ها در طراحی
نظریه رنگ مجموعهای از دستورالعملها در مورد استفاده از رنگ در هنر و طراحی است و از زمان تصور ایزاک نیوتن از چرخه رنگ در اوایل قرن هجدهم علاقه به آن افزایش یافته است.
از نظر علمی ثابت شده است که رنگها و رنگهای مختلف تأثیر بسزایی بر احساسات ما و نحوه واکنش ما دارند، به همین دلیل است که مارکها زمان زیادی را صرف توسعه نام تجاری خود میکنند تا بر احساسات مصرفکنندگان تأثیر بگذارد.
معنی روانشناسی رنگ آبی
بسته به فرهنگ و رنگ یا سایه خاص مورد استفاده، رنگ آبی معانی متفاوتی دارد. در فرهنگهای غربی، آبی معمولاً آرام بخش و آرام تلقی میشود. در آسیا و خاورمیانه، آبی نشان دهنده جاودانگی در ارتباط است. در اوکراین، این رنگ شفابخش است. آبی همچنین میتواند غم و اندوه یا گوشهگیری را برانگیزد.
معنی روانشناسی رنگ سبز
سبز به عنوان طراوت یا آرامش، دیده میشود و اغلب میتواند نشاندهنده شانس، سلامتی و رفاه باشد. غذاهای کامل و استارباکس از رنگ سبز برای ایجاد حس طراوت و سلامتی استفاده میکنند.
معنی روانشناسی رنگ بنفش
بنفش برای بیداری خلاقیت و تخیل مشهور است. از لحاظ تاریخی، تنها ثروتمندان میتوانند اقلام گران قیمت تهیه شده با این رنگدانه سخت را تولید کنند. رنگهای روشن بنفش تمایل به ایجاد احساسات آرام تر دارند.
معنی روانشناسی رنگ قرمز
رنگ قرمز بسته به کاربرد آن میتواند احساسات متفاوتی را برانگیزد. دارای ویژگیهای شدیدی است که واکنشهای شدیدی را برانگیخته و بسیاری از مارکها و تبلیغکنندگان سعی میکنند از دید و تحریک آن استفاده کنند. به عنوان مثال؛ یوتیوب از رنگ قرمز در لوگوی خود به عنوان راهی برای تأکید بر نام تجاری خود و جذب بیننده استفاده میکند. رنگ قرمز همچنین به اشتیاق دامن میزند؛ خواه در معنای تهاجمی باشد، خواه عشق.
معنی روانشناسی رنگ نارنجی
نارنجی نیز مانند رنگ قرمز، جلب توجه میکند. نارنجی میتواند برای نشان دادن اسراف و توجه به کار رود. تیمهای ورزشی اغلب از رنگ نارنجی در لوگوها و طلسمهای خود استفاده میکنند زیرا دارای ته رنگ پر انرژی است. اگرچه روشن و شاد است؛ مراقب استفاده بیش از حد از نارنج باشید؛ زیرا می تواند خشن شود.
معنی روانشناسی رنگ زرد
رنگ زرد روشن و شدید است، بنابراین باعث ایجاد احساسات قوی میشود. اگرچه میتواند شاد و گرم باشد؛ اما ممکن است در صورت استفاده در زمینه اشتباه، ساینده به نظر برسد یا باعث سرخوردگی یا عصبانیت شود.
در حالی که رنگ زرد بیش از حد تحریک می شود، یک تکه زرد میتواند اشتهای شما را تحریک کند. به همین دلیل است که رستورانهای فست فود مانند مک دونالد آن را در مارک تجاری خود قرار میدهند.
معنی روانشناسی رنگ سیاه
سیاه از نظر بصری سنگین به نظر میرسد. به همین دلیل است که از آن در هنر کم استفاده میشود. هنرمندانی که به دنبال برانگیختن احساس “تیرهتر” هستند، به مقدار زیادی رنگ سیاه متکی هستند.
رنگ سیاه معمولاً با قدرت، اقتدار و رمز و راز همراه است.
معنی روانشناسی رنگ سفید
به دلیل عدم وجود رنگ، سفید احساس پاک و تمیزی دارد. بنابراین از آن در بیمارستانها و آبگرمها برای عقیم بودن و پاکیزگی استفاده میشود.
در حالی که در فرهنگهای غربی، رنگ سفید نشان دهنده پاکی و ظرافت است، در جوامع مختلف شرقی، با مرگ ارتباط تنگاتنگی دارد و در مراسم عزاداری استفاده میشود.
مایندینو؛ اندیشهای نو!
رنگها اطلاعات بسیاری را درباره هر فردی میتوانند بیان کنند. برای مثال فردی که رنگ سیاه را دوست دارد معمولا فردی قدرتمند و جسور است. در حالی که رنگ سفید صلح و دوستی را نوید میدهد. هر فردی با توجه به رنگ مورد علاقه خود میتواند بعدی از شخصیت خود را کشف کرده و بیشتر خود را بشناسد.
سپاس از اینکه تا پایان این مقالهی آموزشی با مایندینو همراه بودید. امیدوارم از یادگیری معانی رنگها لذت برده باشید و بتوانید شخصیت خود را از روی رنگ مورد علاقه خود تشخیص دهید.
رنگ مورد علاقه شما چیست؟ او چه چیزی را درباره شخصیت شناسی شما میگوید؟
(لطفاً نظر و یا تجربه خود را در این زمینه برای ما بنویسید.)
لینک کوتاه :
https://mindino.ir/?p=10131
نظرات :
دیدگاهتان را بنویسید
هیچ دیدگاهی برای نمایش وجود ندارد
مایندینو، اندیشه ای نو!