سبد خرید :
مشاهده سبد خرید

چگونه می‌توان با ارتقا مهارت‌ ها به عملکرد حرفه‌ ای در کسب و کار رسید؟

26 مرداد 1400

68

0

.ا چه راه‌هایی می‌توان به عملکرد حرفه ای در کسب و کار رسید؟ چگونه می‌توان به ارتقا مهارت ها دست یافت؟ برای ارتقا یافتن مهارت‌هایمان به چه چیزهایی نیاز داریم؟ باید چه ترفندهایی را یاد بگیریم؟ این ها از جمله سوالاتی هستند که قصد داریم در این مقاله به آن‌ها پاسخ دهیم. پس با این مقاله آموزشی مایندینو همراه باشید.

ارتقا مهارت ها

به طور کلی برای اینکه هر فردی در حیطه کسب‌و‌کارش موفق شود، نیاز به ارتقا مهارت هایی در خود دارد. رسیدن به عملکرد حرفه ای در کار، ظاهرا کار بسیار سختی است. اما با یادگیری اصول و قواعد آن می‌توانید به خوبی مانند یک مدیر حرفه‌ای در محیط کارتان رفتار کنید. فقط کافی است روی ارتقا مهارت های خود تمرکز کنید. اینگونه متوجه خواهید شد که بعد از مدتی به عملکرد حرفه ای دست پیدا کرده‌اید.

در ادامه قصد داریم 6 مورد از مهارت‌هایی که برای عملکرد حرفه ای به آن نیاز دارید را بیان کنیم. امید است که با انجام دادن آن‌ها به عملکرد حرفه ای برسید.

✅برای عملکرد حرفه‌ای؛ زمان را مدیریت کنید!

شما قادر هستید سرمایه بیشتری برای کسب‌و‌کارتان جذب کنید؛ کارمندان بیشتری استخدام کنید، و ماشین‌آلات بیشتری بخرید، اما زمان جزو معدود مطاع‌هایی است که نمی‌توانید بخرید. شبانه‌روز فقط 24 ساعت است، همین1 روش‌های بسیاری هست که به مددشان بتوانید استفاده موثرتری از زمان خود کنید.

  • در ارتقا مهارت ها؛ ببینید چطور وقتتان را صرف می‌کنید!

برای آن‌که بتوانید زمام زمانتان را در دست بگیرید، نخست باید ببینید که وقتتان را چگونه صرف می‌کنید. به جای حدس و گمان در این باره، از برگه ثبت زمان استفاده کنید. زمانی را که صرف انجام هر کار می‌کنید محاسبه و در این برگه ثبت کنید. این کار را باید حداقل برای یک دوره یک هفته‌ای انجام دهید. زمانی که بررسی‌هایتان را به پایان رساندید، ببینید که ایا نحوه استفاده شما از زمان با هدف‌های کلیدی‌تان همسو و همراه هست یا نه. مثلا ممکن است متوجه شوید 5 درصد از زمانتان را صرف ملاقات با مشتریانتان می‌کنید. حال؛ آیا انجام دادن این کار باعث حصول نتیجه‌های مهم می‌شود؟ اگر این چنین است، اکنون باید ببینید که اگر زمان بیشتری صرفش کنید، اثربخشی شما بیشتر می‌شود یا نه.

  • وقت بگذارید!

برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند که فقط به روزِ پیش فکر نکنید، بله آینده‌ای دورتر را هم در نظر داشته باشید. کار سختی نیست اگر بخواهید پروژه‌های سنگین ولی راهبردی و ضروری را پشت گوش بیندازید فقط به این دلیل که سخت مشغول امروزه روزمره هستید؛ در حالی که شما باید برای موفقیت در عملکرد حرفه ای خود بریا پروژ‌ه‌های بلندمدت هم وقت بگذارید و درباره انجام شدنشان بیندیشید.

  • مفید و موثر کار کنید!

همیشه میز خود را تمیز و مرتب نگه دارید و وسایلی را که اغلب استفاده می‌کنید طوری بچینید که به راحتی در دسترستان باشند؛ انجام دادن این موارد به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر و موثرتر کار کنید. این توصیه‌ها درباره اطلاعاتی که به طور مرتب از آنها استفاده می‌کنید نیز صدق می‌کنند. پس سعی کنید برای ارتقا مهارت ها و رسیدن به عملکرد حرفه ای خود وبگاه‌های پرکاربرد را به فهرست برگزیده‌های مرورگر خود اضافه کنید؛ فهرستی از افراد و زمینه‌های تخصصی‌شان و نیز شماره تلفن‌های ضروری تهیه کنید، و این فهرست را در دسترستان نگه دارید. همچنین یک فهرست برکه قدیمی را بردارید و اطلاعات باارزشی را که مدام به آنها رجوع می‌کنید رویش یادداشت کنید.

زمانی را برای فکر کردن در برنامه خود بگنجانید؛ خیلی‌ها فکر می‌کنند سفرهای روزنامه مایه اتلاف وقت است، اما همین سفرها چه بسا حال و هوایتان را طوری عوض کنند که بتوانید خلاقانه بیندیشید و به ایده‌های ارزشمندی دست یابید.

در طی روز، چند مرتبه و هر مرتبه 15 دقیقه برای جمع‌و‌جور کردن و بررسی پیغام‌های رسیده و تماس گرفتن با کسانی که به شما زنگ زده‌اند وقت بگذارید. به دیگران حالی کنید که در بازه‌های زمانی مشخصی، مشغول کارید و در دسترس نیستید.

✅برای عملکرد حرفه ای؛ در جلسه شرکت کنید! 

ارتقا مهارت ها برای رسیدن به عملکرد رحفه ای در کسب و کار

گاهی از اهمیت یافتن جلسه در ارتقا مهارت ها غافل می‌شویم، به همین سادگی. در جلسه‌هاست که تصمیم‌هایی می‌گیرند که ممکن است بر کار و آینده‌مان اثر بگذارد، رابطه‌ها شکل می‌گیرند، فرصت دارید تا تحسین دیگران را به خود برانگیزید، دیگران با دیدگاه‌هایتان آشنا می‌شوند و شما نیز به اندیشه‌ها و باورهای دیگران پی می‌برید.

  • در ارتقا مهارت ها؛ حضور موثر داشته باشید!

وقتی به جلسه‌ای می‌روید، سعی کنید پیش کسانی بنشینید که احتمالاً با نظرهای شما موافق هستند و از آن‌ها حمایت می‌کنند؛ اگر، به جای نشستن در انتهای این جمع، بتوانید در میانه این گروه بنشینید، که دیگر نور علی نور است. خیلی مهم است که بتوانید برای ارتقا مهارت ها در زمینه عملکرد حرفه ای در طی جلسه، اظهارنظر کنید.

اگر در جمع حاضران، از طرح نکته‌هایی که مدنظرتان است دچار دل‌شوره می‌شوید؛ با گفتن عبارت‌هایی کوتاه در جمایت از مطالب دیگران سعی کنید به شنیدن صدای خود عادت کنید و به تدریج جسارت اظهارنظر را بیابید.

اگر قرص و محکم و با صدایی رسا بگویید «با این نظرِایشان موافقم»، همین کار نظر دیگران را به شما جلب می‌کند. علاوه بر این، برای روشن‌تر شدن مطلب، سوال بپرسید. این کار نشان می‌دهد که شما دارید با علاقه مطلب جلسه را دنبال می‌کنید. قبل از جلسه، از موضوع‌های مدنظرتان پیش‌نویسی تهیه کنید و در ابتدای بحث، این موضوع‌ها را طرح کنید، اما توجه داشته باشید که این کار را باید با در نظر گرفتن شرایط بحث انجام دهید. همچنین مراقب باشید زیاد حرف نزنید.

اینکه بگویند فلانی نکته‌سنجِ گزیده‌گوست بهتر است یا اینکه بگویند پرچانه بیهوده‌گوست؟

✅ برای عملکرد حرفه ای؛ ریاست جلسه را برعهده بگیرید!

ارتقا مهارت ها برای رسیدن به عملکرد رحفه ای در کسب و کار

بر عهده داشتن ریاست جلسه‌ها فرصت مغتنمی است تا بتوانید به ارتقا مهارت ها رسیده و دیده شوید و توجه دیگران را به خود جلب کنید. برای این کار، لازم نیست درباره موضوع جلسه تخصص داشته باشید؛ اما کسب و پروراندن انواع مهارت‌های مربوط به آداب این کار ضروری است. دامنه این مهارت‌ها از تبحر در امور فنی اداره جلسه تا تسلط بر مدیریت جریان جلسه گسترده است.

  • از افراد مناسبِ جلسه دعوت کنید!

به طور کلی یکی از راه‌های رسیدن به عملکرد حرفه ای تشکیل جلسه اصولی است. اگر به این نتیجه رسیدید که جلسه باید تشکیل شود، آن‌وقت باید ببینید حضور چه کسانی در آن ضرورت دارد. واضح است که تصمیم‌گیری در این باره به هدف جلسه بستگی دارد. مثلا؛ اگر بخواهید درباره تغییراتی که باید در ساختار قسمتتان ایجاد بشود به کارمندان اطلاع‌رسانی کنید، آن‌وقت حضور همگان ضروری است. در صورتی که اگر بخواهید نظر دیگران را درباره چگونگی تغییر در ساختار جویا شوید، احتمالاً چند نفری را که صائب است بباید به جلسه دعوت کنید.

وقتی درباره اینکه چه کسانی باید در جلسه حضور داشته باشند به نتیجه رسیدید، دعوت‌نامه‌های حضور در جلسه را برای افراد مربوط بفرستید. در دعوت‌نامه باید زمان و مکان جلسه درج شود، و تا زمان برگزاری آن‌وقت کافی در نظر گرفته شود. همچنین، مدت جلسه را در دعوت‌نامه ذکر کنید تا افرادی که دعوت می‌شوند بتوانند برای وقتشان برنامه‌ریزی کنند.

  • در ارتقا مهارت ها؛ برای جلسه دستور کار تنطیم کنید!

دستور کار برای هر جلسه‌ای ضرورری است. به این دلیل که هم ضامن هدفمندی جلسه است و هم شرکت‌کنندگان را قارد می‌سازد که پیشاپیش خود را برای جلسه آماده کنند. نحوه تنظیم دستور کار تاثیر عمده‌ای در موفقیت جلسه دارد. بهترین رویکرد این است که دستور کار جلسه را طوری بنویسید که روشن باشد به هر یک از موارد آن باید چگونه رسیدگی شود.

  • اداره جلسه

نقش رئیس جلسه ایجاد کردن فضایی است که در ان هدف‌های جلسه قطعا محقق شود. در واقع این کار یکی از مهارت‌‌هایی است که باید در جهت ارتقا آن تلاش کرد تا بتوان به عملکرد حرفه ای رسید. برای انجام دادن این کار، باید به چند مهارت اساسی مسلط باشید. یکی از ویژگی‌های اصلی رئیس موفق در اداره جلسه این است که بر جلسه جوی حاکم کند که در آن همه حاضران احساس کنند توانسته‌اند دیدگاه‌های خود را مطرح کنند و دیگران نیز برای نظر آنان ارزش قائل شده‌اند. همچنین اینکه در جلسه توانسته‌اند چیزی به دست آورند.

رئیس موفق در اداره جلسه قادر است جوی بر جلسه حاکم کند؛که یکایک حاضران احساس کنند برای نظر آن‌ها ارزش قائل شده‌اند.

✅برای عملکرد حرفه ای؛ مذاکره کنید!

ارتقا مهارت ها برای رسیدن به عملکرد رحفه ای در کسب و کار

مذاکره یعنی چانه‌زنی برای دست یافتن به نتیجه‌ای که طرف‌های مذاکره از آن خشنود باشند. ارتقا مهارت های مذاکره شما را صاحب مزیتی دیرپای می‌کند که نه‌تنها در کار، بلکه تقریباً در تمامی شئون زندگی به کارتان می‌آید. کاید موفقیت در هر مذاکره دو چیز است:

✔هدف‌های مشخص داشتن

✔کاملاً آماده بودن

  • در ارتقا مهارت ها؛ قدرت مذاکره پیدا کنید!

چنین تحلیلی از دو راه به کمکتان می‌آید. نخست؛ کمکتان می‌کند که «کف خواسته‌ها»، «کمال مطلوب» و «امتیازهای دادنی» خود را شناسایی کنید. دوم؛ به شما قدرت مذاکره می‌دهد. اگر در مذاکره کمی از اطلاعاتی را که درباره رقبا دارید رو کنید، طرف مذاکره‌تان وادار می‌شود تا با دادن امتیاز به شما عکس‌العملی مناسب نشان بدهد.

  • هوشیارانه مذاکره کنید!

تقریباً برای انجام هر مذاکره مهمی به برگزاری جلسه‌ای نیاز است. وقتی که وارد جلسه مذاکره می‌شوید؛ هدف‌هایی برای مذاکره دارید، اما این آمادگی را هم داشته باشید که در فراز و نشیب‌های چانه‌زنی‌ها، چه بسا لازم باشد که در وضع خود تجدید نظر کنید. هرچه جریان مذاکره جلوتر می‌رود، طرف مقابل سرنخ‌هایی به دستتان می‌دهد که نشان‌دهنده موضع اوست.

برای مثال؛ اگر می‌بینید که لحن کلامش عوض شده است و دارد تامل و تانی بیشتر حرف می‌زند، احتمالاً در شُرُف تن دادن به یکی از خواسته‌های شماست. پس دیگر فشار نیاورید و به اون این فرصت را بدهید تا این گام را بردارد.

✅برای عملکرد حرفه ای؛ طرز برخورد با افراد مشکل‌ساز را بدانید!

ارتقا مهارت ها برای رسیدن به عملکرد رحفه ای در کسب و کار

وقتی می‌گوییم آدم مشکل‌ساز و بدقلق، منظور با کسی است که در کارها سنگ می‌اندازد و در روابط تنش می‌آفریند. یا فردی است که دنیا را متفاوت با شما می‌بیند. به هرروی، برای مهار کردن رفتار دردسرساز، نخست باید علت رفتار این آدم را درک کنید و سپس، مجموعه‌ای از شگردها را به کار بگیرید تا بر اوضاع فائق شود.

  • در ارتقا مهارت ها؛ برای حل مشکل برنامه‌ریزی کنید!

با بدقلقی و گوشت‌تلخی نمی‌شود یک آدم بدقلق را سر به راه کرد. چاره کار این است که نخست؛ برای آن وضعیت یا رابطه‌ای که می‌خواهید برقرار کنید، هدفتان را معلوم کنید و سپس، برای رسیدن به این هدف راهبردی ابداع کنید. رویکردی که شما دراین باره اختیار می‌کنید بستگی دارد به اوضاع پدیدآمده و شخص مشکل‌ساز و نوع رفتاری که از او سرزده است. یک راهش این است که با این فرد جلسه‌ای خصوصی بگذارید.

  • درباره وضعیت به وجودآمده صحبت کنید!

محل جلسه را جایی انتخاب کنید که کسی مزاحمتان نشود یا همکاران شما را نبینند. از پیش، خود را برای انچه می‌خواهید بگویید و چگونه گفتن آن مطلب آماده کنید. نظرتان را درباره دغده‌های اصلی و معضل پیش‌آمده با او مطرح کنید. البته؛ به دور از هیجان‌زدگی و به طور مستدل. سپس نظر او را جویا شوید، حرفش را قطع نکنید، حتی اگر با او موافق نباشید. بعد از آن نظرش را درباره چاره این مشکل بپرسید و در پایان راهکارهایی را که به نظر شما می‌تواند مشکلات را رفع کنند با او در میان بگذارید.

✅برای عملکرد حرفه ای سخنرانی کنید و مطلب ارائه دهید!

ارتقا مهارت ها برای رسیدن به عملکرد رحفه ای در کسب و کار

مطمئناً می‌شود موفق شد و به عملکرد پرثمر دست یافت بی‌آنکه لازم باشد سخنرانی زیان‌آور باشد. با این همه، مجال سخنرانی و ارائه مطالبی در حضور حاضران فرصتی بی‌همتا در اختیارتان می‌گذارد تا چون ستاره‌ای بدرخشید و مهم‌تر از همه ماه مجلس سازمانتان شوید. آموختن خوب سخنرانی کردن و ارائه دادن مطالب دارای دو جنبه است. جنبه روانی که ناظر بر چیره شدن بر ترس‌هایتان است. و جنبه روالی که ناظر بر یاد گرفتن فنونی برای اجرای درست سخنرانی و ارائه است.

  • خود را برای سخنرانی آماده کنید!

سخنرانان موفق طوری سخنرانی می‌کنند که انگار دارند راحت‌ترین کار دنیا را انجام می‌دهند. اما در واقع، عکس این موضوع صادق است. رمز موفقیت در هر سخنرانی خوب دو چیز است؛ آمادگی همه جانبه و تمرین. باید مطالب را درست انتخاب کنید، برای نحوه ایراد آن برنامه‌ریزی کنید، و سرانجام آن‌قدر ایراد سخنرانی را تمرین کنید که خاطرتان از آن جمعِ جمع باشد. پیش از برنامه‌ریزی تفصیلی درباره محتوای سخنرانی، حتماً راجع به موارد زیر کسب اطلاع کنید:

مخاطبانتان کیست‌اند، از شما چه می‌خواهند و درباره موضوع سخنرانی چقدر سررشته دارید.

✔ برای سخنرانی و پرسش و پاسخ، مجموعاً چقدر وقت دارید.

✔ چه تجهیزات سمعی و بصری‌ای در اختیارتان خواهد بود.

✔ آرایش نشستن حاضران در اتاق چگونه خواهد بود.

  • در ارتقا مهارت ها؛ با مشکلاتی که در جلسه پیش می‌آید با خونسردی روبرو شوید!

اگر احیاناً در جلسه سخنرانی و ارائه مطالب، مشکلی بروز پیدا کرد، مثلا؛ یادداشت‌هایتان از روی میز بر زمین ریخت یا لامپ پروژکتور خراب شد، پیش از انجام دادن هر کاری، اول؛ نفس عمیقی بکشید. حضار در چنین مواقعی با سخنران همدلی و اوضاعی را که او در آن گرفتار آمده است درک می‌کنند. چون مسلما کسی دوست ندارد چنین چیزی سرش بیاید و همه بیم آن دارند که مبادا چیزهایی از این دست برای خودشان اتفاق بیفتد.

اگر مشکل به وجود آمده چیزی است که خودتان می‌توانید سریعاً چاره‌اش کنید، به حاضران نگاهی بکنید، لبخندی بزنید، و مشکل را رفع کنید. اما اگر معضل دشوارتر از آن باشد که بتوانید به تنهایی از عهده‌اش برآیید، مثلا؛ عوض کردن لامپ پروژکتور، آن وقت باید سراغ برگزارکنندگان را بگیرید و از آن‌ها کمک بخواهید. در فاصله‌ای که آن‌ها دارند مشکل را رفع می‌کنند؛ سعی کنید به بهترین نحوی که می‌توانید، جلسه خود را ادامه دهید. بی‌تردید، پس از جلسه، به این دلیل که توانستید به خوبی بر اوضاع مسلط شوید، ذکر خیرتان در میان خواهد بود. 

هرچه راحت‌تر و خودمانی‌تر به نظر آیید؛ رابطه‌ای صمیمی‌تر و تفاهم‌آمیزتر برقرار خواهید کرد.

مایندینو؛ اندیشه‌ای نو!

سبد مهارت‌هایتان مثل جعبه ابزارتان است. وقتی مهارت‌هایی را که می‌خواهید کسب کردید، این مهارت‌ها همیشه همراهتان می‌مانند، درست مثل یک دست ابزار خوبی که می‌خرید. البته به این شرط که در حفظشان کوشا باشید. گهگاه نیاز هست که ابزارهای جدیدی را به جعبه ابزارتان اضافه کنید؛ مانند وقت‌هایی که مقتضیات شغلتان عوض می‌شود یا ظرایف و دقایق آن بسط می‌یابد، و نیز مواقعی که راه‌های نویی برای انجام دادن امور پدید می‌آید.

سپاس از اینکه تا پایان این مقاله‌ی آموزشی با مایندینو همراه بودید. امیدواریم که توانسته باشیم با ارائه راه حل‌های کاربردی و مفید در زمینه ارتقا مهارت ها به عملکرد حرفه ای در کسب و کار دست پیدا کنید.

شما چگونه به عملکرد حرفه‌ای در کسب و کار دست پیدا می‌کنید؟ به کمک چه راه‌هایی مهارت خود را ارتقا می‌دهید؟

(لطفاً نظر و یا تجربه خود را در این زمینه برای ما بنویسید.)

لینک کوتاه :

نظرات :

دیدگاهتان را بنویسید

فیلدهای ضروری ستاره گذاری شده اند. ایمیل شما منتشر نخواهد شد...

دیدگاه شما : *

نام شما : *

ایمیل شما : *

هیچ دیدگاهی برای نمایش وجود ندارد

مایندینو، اندیشه ای نو!