مدیریت زمان

مدیریت زمان با ۱۰ قانون ‌برای استفاده بهتر از تک تک دقایق عمرتان!

عمر همین جوری میگذره و عقربه‌های ساعت دارن مدام از هم سبقت میگیرن و پیش میرن. شما هم با نگاه کردن به ساعت استرس می‌گیرید؟ فکر می‌کنید آن‌چنان‌که بایدوشاید از روزتون استفاده و مدیریت زمان نکردید!

چه میشه کرد. هر روز فقط ۲۴ ساعته و قرار نیست با استرس گرفتن کِش بیاد و طولانی‌تر بشه.

البته درسته که ما نمیتونیم روزها یا شب‌ها را طولانی‌تر کنیم، اما راه‌های دیگه­ای برای استفاده بهتر از تک تک دقیقه‌های عمرمون وجود داره. یکی از این راه‌ها، یادگرفتن مدیریت زمانه. اینکه بدونیم چطور کارهای روزانه­مون را پیش ببریم و هیچ کار ناتمومی از امروز به فردا و پس فردا و هفته‌ها و ماه‌های بعد موکول نشه. با مایندینو همراه باشید.

در این مقاله ۱۰ قانون مهم مدیریت زمان را با هم یاد می‌گیریم


مدیریت زمان

✔️ ۱. مدیریت زمان با واگذار کردن بخشی از کارها به دیگران!

یکی از مشکلاتی که اغلب آدم‌ها با اون مواجه هستن، قبول کردن کارها و مسئولیت‌های بیش‌ازحد توانشونه. این موضوع منجر به افزایش استرس میشه و مدیریت زمان را سخت می­کنه.

یادتون باشه که واگذار کردن بخشی از کارها به دیگران، شونه خالی کردن از مسئولیت‌ها نیست! بلکه یه عملکرد مدیریتیه. این هنر را یاد بگیرید، تا بتونید از مشارکت دیگران برای درست و به‌موقع انجام دادن کارها و مدیریت وقتتون استفاده کنید.

✔️ ۲. مدیریت زمان با اولویت‌بندی کارها!

دومین مشکل پررنگی که مانع از مدیریت زمان میشه، شلخته کار کردنه. برای اینکه از وقتتون نهایت استفاده را ببرید، باید برای کارهای روزمرتون اولویت‌بندی داشته باشید.

مدیریت زمان

✔️ ۳. مدیریت زمان با زمان‌بندی کارها!

یه دفترچه یا ورق سفید بردارید و تمام کارهایی که می­خواید انجام بدید را بنویسید. کنار هر کار اولویت انجامش را مشخص کنید. حالا مواردی که ضروری‌تر هستن را به اول لیستتون منتقل کنید. حواستون باشه که مواردی را تو لیستتون روزانه تون بیارید که شدنی هستن.

مثلا اگر قراره خونه تکونی کنید، اون را به بخش‌های کوچیک بشکنید تا بتونید انجامش بدید. برای بهتر سر و سامون دادن به کارهاتون، بهتره اون­ها را به دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم کنید.

یه لیست برای کارهای ادارای­تون تنظیم کنید، یه لیست را برای کارهای خونه در نظر بگیرید و در نهایت یه لیست را به کارهای شخصی­تون اختصاص بدید.

✔️ ۴. مدیریت زمان با تنظیم کردن مهلت برای انجام کارها!

وقتی قراره یه کار را انجام بدید، یک مهلت واقع بینانه برای اون در نظر بگیرید. بعد بچسبید به کار و درست سر وقت به سرانجام برسونینش.

برای اینکه بهتر بتونید مدیریت زمان را در دست بگیرید، بهتره مهلت انجام کارها را از چند روز قبل تنظیم کنین، بعد خودتون را برای انجام کارها درست راس بازه تعیین‌شده به چالش بکشید. اگر تو این چالش موفق شدین، یه پاداش خوب برای خودتون در نظر بگیرین.

با این روش جلوی تلنبار شدن کارها روی هم گرفته میشه و خیالتون راحته که همه‌چیز درست طبق برنامه تون انجام میشه.

مدیریت زمان

✔️ ۵. مدیریت زمان با به تعویق نینداختن کارها!

به تعویق انداختن کارها، یکی از مهم­ترین موضوعاتی هست که به‌شدت روی بهره‌وری ما تاثیر میزاره! همچنین، حتما می­دونید که این موضوع به‌شدت میتونه انرژی و وقت ما را بکشه.

برای اینکه بهترین مدیریت زمان را برای به سرانجام رسوندن کارهاتون داشته باشید، به‌هیچ‌عنوان انجام کاری را به تعویق نندازید. سعی کنید طبق برنامه پیش برید و تک تک کارهای لیستتون را علامت بزنید.

✔️ ۶. مدیریت زمان با اجتناب از انجام چند کار به‌صورت هم‌زمان!

حتما براتون پیش اومده که خواستید با یه دست چند تا هندونه بردارید، اما آخر کار دیدید که‌ای دل غافل! حتی یکی از هندونه­ها را هم نتونستین تا سرمنزل مقصود برسونین.

موقع انجام کارهای روزانه هم این مشکل میتونه وجود داشته باشه اما بهش توجهی نداشته باشین. اگر می‌بینید که کارهاتون به سرانجام نمی­رسن، امکان داره که دلیلش انجام چندین و چند کار به‌صورت هم‌زمان یا تو یه روز باشه.

برای اینکه متمرکز کار کنید و نتیجه رضایت بخشی در پایان روز در انتظارتون باشه؛ حتما طبق برنامه و مهلت‌های زمانی که تعیین کردید پیش برید و کارهای خارج از برنامه را وارد لیستتون نکنید.

مدیریت زمان

✔️ ۷. مدیریت زمان با شروع کردن در اول وقت!

زنان و مردانی که موفق هستن یک چیز مشترک دارن! اون­ها روزشون را زود شروع می­کنن. وقتی صبح زود از خواب بیدار میشین، آروم­تر و خلاق‌تر هستید و فکرتون بازتره. به همین خاطر بهتر می­تونید برای انجام کارهاتون برنامه­ریزی کنید.

البته این نکته هم بر کسی پوشیده نیست که، هر چی به ساعات میانی و پایانی روز نزدیک میشیم، سطح انرژی بدن کاهش پیدا میکنه و بهره‌وری کم میشه.

اگر باور ندارید که صبح بیدار شدن خودش میتونه برای مدیریت زمان چقدر کمکتون کنه، کافیه یه بار این کار را امتحان کنین. باور کنید که به‌اندازه‌ای عملکردتون افزایش پیدا میکنه که باورتون نمیشه.

✔️ ۸. مدیریت زمان با کاهش استرس!

یکی از مشکلاتی که نمیزاره از پس انجام کارهاتون و مدیریت زمان‌بر بیاید، استرسه.

استرس زیاد به‌اندازه‌ای انرژی و بهره‌وری را کاهش میده که همیشه و هر دقیقه خسته هستید. به همین خاطر حتی دلتون نمی­خواد از جاتون پاشید، چه برسه به اینکه کاری را انجام بدید.

رازهای کم کردن استرس را در همین مقاله آوردیم. برنامه ریزی برای انجام کارها و مشارکت دادن دیگران تو کارها ازجمله مواردی هستن که استرس را به‌شدت کم میکنن.

مدیریت زمان

✔️ ۹. مدیریت زمان با استراحت کردن در طول روز!

بعضی‌ها ز اونور بوم افتادن. این افراد به‌اندازه‌ای درگیر کار میشن که یادشون میره حتی چند دقیقه استراحت کنن. حواستون باشه استراحت نکردن هم روی کاهش انرژی و بهره‌وری موثره.

اگر می­خواید از پس انجام دادن کارهاتون بر بیاید و بتونید برنامه فردا و پس فرداتون را هم پیش ببرید، حتما در طول روز بازه‌های استراحت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای برای خودتون در نظر بگیرین.

تو بازه‌های استراحتتون، میتونید کمی قدم بزنید یا حرکات کششی انجام بدین. این روش کمکتون میکنه تا انرژیتون را برای شروع کار جدید چند برابر کنین.

✔️ ۱۰. مدیریت زمان با تمرین نه گفتن!

وقتی چند روز پی‌درپی درگیر انجام وظایف سنگین بودین، قطعا دیگه بدنتون توانایی انجام کارهای سنگین تازه را نداره! پس نه گفتن را تمرین کنید تا برنامه‌ای که برای مدیرت زمان و انجام کارهاتون تنظیم کردید بهم نخوره.

البته قبل از اینکه نه بگید، یه نگاه به لیست کارهای چند روز آیندتون و زمان تحویل کار جدید بندازید.

برایان تریسی

بدترین نوع استفاده از زمان، وقتِ زیاد صرف کردن بر روی کارهایی است که لازم نیست وقت زیادی صرف آن‌ها شود!

مدیریت زمان
مدیریت زمان

 جمع‌بندی و نتیجه‌گیری 

همه همه‌چیز درباره قوانین مدیریت زمان را تو این مقاله براتون آوردیم. اگر براتون مهمه که از تک تک دقایق لحظه‌های عمرتون استفاده کنین، این قانون‌ها را به کار بگیرید.

 همچنین اگر استرس رفیق همیشگی شما است و این روزها حضورش را بیشتر کنارتون احساس می‌کنید، روی دکمه قرمز رنگ این پایین کلیک کنید و مقاله کنترل استرس در روزهای کرونایی و حفظ روحیه با ۷ روش طلایی را در مایندینو بخونید. این مقاله کمکتون میکنه تا استرستون را به کمترین میزان ممکن برسونید و روزهای شاد و پربارتری را سپری کنید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://mindino.ir/%da%a9%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%84-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%b1%d8%b3-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d9%88%d8%b2%d9%87%d8%a7%db%8c-%da%a9%d8%b1%d9%88%d9%86%d8%a7%db%8c%db%8c-%d9%88-%d8%ad%d9%81%d8%b8-%d8%b1%d9%88%d8%ad/” icon=”” target=”false” nofollow=”false”]کنترل استرس در روزهای کرونایی و حفظ روحیه با ۷ روش طلایی![/button]


❤️ یک دنیا سپاس از اینکه تا پایان این مقاله‌ی آموزشی با مایندینو همراه بودید.