احساسات منفی

همه‌ی آن‌چیزی که درباره کنترل احساسات منفی باید بدانید اینجاست!

احساسات منفی مثل ترس، ناامیدی و عصبانیت را همه ما تجربه کردیم همه این حس ها می تونن موجب ایجاد استرس در ما بشه که همه ما فکر می کنیم که تاثیر منفی و بدی روی ما داره ولی این احساسات منفی می تونن برای ما مثبت هم باشن ولی اگر نحوه مدیریت کردن آنها رو بدونیم.

برای اینکه بدونی احساسات منفی چه تاثیری روت میذارن اول باید اطلاعاتت رو در این باره بالا ببری تا بهتر بتونی بشناسیشون و کنترلشون کنی. مایندینو بهت پیشنهاد میده که این مطلب رو تا انتها مطالعه کنی تا اطلاعات کاملی تو زمینه احساسات منفی به دست بیاری.


احساسات منفی چیه؟

هر احساسی که باعث غم و بدبختیت بشه جز دسته احساسات منفی هستش. این حس ها ممکنه اعتماد به نفستو از بین ببره و از خود و دیگران بیزار بشی. معمولا حس های منفی رو به عصبانیت، نفرت، غم حسادت تقسیم می کنن که حس های طبیعی هستن و همه ما اینارو تجربه کردیم. بسته به روشی که برای بیان این احساسات داری و اینکه چقدر اجازه می دی که روت تاثیر بذاره میتونن شور و اشتیاق زندگی رو کم کنن.

شناخت انواع احساسات منفی

آیا احساسات منفی لازمن؟

اگر چه احساسات منفی رو دوست نداریم ولی برای زندگی سالم ضروری هستن به دو دلیل

احساسات منفی نقطه مقابل حس های مثبت هستن. بدون منفی آیا احساسات مثبت هنوز خوشایند هستن؟

احساسات منفی به اهداف تکاملی بشر کمک میکنه. ما رو ترغیب می کنه که به روش هایی عمل کنیم که شانس زنده بودن و بقا ما رو بیشتر میکنه و به ما در رشد و نمو کمک می کنه.

  1. خشم: مبارزه با مشکلات
  2. ترس: محافظت از خود در برابر خطر
  3. غم و انده: برقراری ارتباط با کسی که دوستش داریم
  4. تنفر: رد کردن هر چیزی که ناسالم است.

احساسات منفی چه نشانه های رفتاری دارن؟

احساسات منفی تو رو از رفتار و تفکر عقلانی دور می کنه. وقتی احساسات منفی روت غلبه می کنه فقط دوست داری اون چیزی که فکر می کنی رو ببینی که مانع دیدن واقیعت های زندگی می شه و نمی ذاره تو از زندگیت لذت ببری و فقط عصبانیت و اندوه رو درک می کنی و این ادراک هم طولانی میشه برات و همش احساس می کنی که بدبختی.

حس هایی که ما تجربه می کنیم هم بیولوژیکی هستن هم روانشناختی. با هر احساسی مغز هورمون های خاصی رو ترشح می کنه و بدن هم به تبع اون هورمون ها رفتاتر خاصی رو بروز میده. چه مثبت و چه منفی همه حس ها این نتایج و تاثیرات رو دارن.

احساسات منفی

غمگینی!

  • افکار خود انتقادگری
  • افکار بدبینانه
  • افکار از دست دادن موفقیت
  • افکار عدم موفقیت

اضطراب!

  • افکار اتفاق بدی که ممکنه تو آینده رخ بده
  • افکار تهدیدی
  • افکار خطرناک

خشم!

  • افکارهایی که باید توش هست
  • افکار رفتار ناعادلانه با شما
  • افکاری درباره شکستن قوانین

مهار احساسات منفی

روش کاربردی برای مهار احساسات منفی

زندگی در شرایط کنونی جامعه احساسات منفی رو در همه ما ایجاد می کنه و همه ما استرس و اضطراب رو با شدت های مختلف در طول روز تجربه می کنیم. لازم نیست که چون این حس ها رو داری حس شرمندگی داشته باشی. اگر مدیریت کردنش رو یاد بگیری میتونی ازشون استفاده درست و خوبی داشته باشی.

معمولا مهارت مقابله درست با حس های منفی رو نداریم چون یه روند پیچیده ای هستش برای همینه که مقابله با حس های منفی برامون دشواره. برای مقابله با احساسات منفی تعدادی استراتژی و راهکار وجود داره که بهشون در ادامه اشاره می کنیم.

مدیریت احساسات منفی همچنین به معنای عدم اجازه آنها برای غلبه بر ما است. ما می توانیم آنها را تحت کنترل نگه داریم بدون اینکه انکار کنیم که احساس می کنیم.

✔️ سعی کن منطقی باش!

بپذیر که این احساسات منفی بخشی از زندگی هستن و تو نمی تونی کاملا نادیده بگیریشون ولی می تونی اونا رو کنترل کنی.

✔️ آرامشتو بالا ببر!

فعالیت هایی مثل صحبت با یه دوست، قدم زدن، گوش دادن به آهنگ خوب و آرامش بخش، آواز خواندن و هر کاری که آرامشتو بالا می بره، زیاد انجام بده.

✔️ یاد بگیر!

به خودت توجه کن و ببین که این احساسات منفی مثل عصبانیت باعث چه رفتارهایی میشه و چه چیزهایی باعث عصبانیت تو میشه. شناختت رو نسبت به خودت بیشتر کن و به اصطلاح خودآگاهیت رو بالا ببر. این باعث می شه که متوجه بشی که این رفتاری که الان داری نشون می دونی علتش چیه و چه جوری می تونی کنترلش کنی.

✔️ ورزش کن!

ورزش های هوازی باعث میشه که میزان شیمیایی استرس رو توی مغز و بدنت کمتر کنه و بهت کمک می کنه که بهتر با احساسات منفی مقابله کنی.

✔️ گذشته رو رها کن!

دائما رفتن به حوادث منفی گذشته باعث می شه که احساس بدی داشته باشی و نمی ذاره که به چیزهای خوبه زمان حالت توجه کنی و لذت ببری. حوادث تلخ گذشته رو به فراموشی بسپر.

مهار احساسات منفی

✔️ دنبال مثبت ها باش!

وقتی با چیز منفی مواجه میشی و احساسات منفی مثل ترس، بی عدالتی و … رو تجربه می کنی روی این حس هات متمرکز نشو. روی اینکه این حس ها چه درسی بهت میده و چی کار میتونی برای بهتر شدن اوضاع انجام بدی متمرکز شو و مثبت اندیش باش.

✔️ خودت رو کنترل کن!

یکی از راه های مدیریت احساسات منفی اینه که وقتی با این حس ها مواجه شدی خودت رو کنترل کنی و به خودت بیشتر محبت کنی و خودت رو بیشتر دوست داشته باشی. مثلا اگر کسی رهات کرده احساست نسبت به خودت بد نشه و به خودت نگی که من ایراد داشتم که اون من رو رها کرد به جاش ارزش خودت رو برای خودت بالا ببر و خودت، خودت رو رها نکن.

✔️ احساسات منفی رو بیرون بریز!

برای اینکه بتونی حس های منفیت رو کنترل کنی برون ریزی حس داشته باش. وقتی اتفاقی برات می افته و حس منفی پیدا می کنی حس هات رو روی کاغذ بنویس این کار باعث می شه که احساس آرامش بیشتری بکنی.

احساسات منفی و بروز آن

✔️ برای نابود کردن احساسات منفی شوخ طبع باش!

شوخ طبعی باعث کاهش استرست میشه و باعث می شه که بخندی و همین خنده هم هورمون های شادی بخش توی مغزت ترشح می کنه. همه این اتفاقات باعث میشه که حس منفیت کم رنگ تر بشه و حس مثبت جایگزینش بشه.

✔️ به دیگران کمک کن!

کمک کردن به دیگران باعث می شه که حس خوبی نسبت به خودت پیدا کنی و روحیت هم عوض می شه و بالا می ره. کمک به دوستان، آشنایان و حتی افرادی که نمی شناسی ذهنتون رو در برابر استرس و اضطراب حفظ می کنه.

✔️ از آغوش درمان استفاده کن!

اگر کسی رو که دوست داری در آغوش بگیری هورمون اکسی توسین درونت ترشح می شه که باعث آرامش و شادیت می شه. محققان در یافتند که به جز اکسی توسین ماده شیمیایی دیگری به نام آناندامید در هنگام آغوش گرفتن ترشح می شه که تمام اضطراب های ناشی از یک روز سخت و خسته کننده رو از بین می بره.

✔️ از شبکه های اجتماعی دوری کن!

درسته که شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و فیس بوک و تلگرام و … باعث می شه که با دیگران در ارتباط باشی و اطلاعاتت رو بالا ببری ولی از طرف دیگه باعث می شه که حس های منفی رو هم بیشتر تجربه کنی. مثلا با دیدین زندگی پر زرق و برق برخی از افراد توی اینستا باعث می شه که زندگیت رو با اونا مقایسه کنی و اعتماد به نفست پایین بیاد و حس خشم و غم پیدا کنی.

شبکه های اجتماعی و احساسات منفی

✔️ از اخبار منفی دوری کن!

تا جایی که می تونی از اخبار منفی دور باش. خود این اخبار حس های منفیت رو بالا می بره و اگر خودت هم حس منفی داشته باشی باعث می شه که حالت خیلی بدتر بشه و اختلالات جدی برای سلامت روانیت ایجاد کنه. اخبار منفی رو در طول روز فقط یک بار گوش بده و همش برای خودت و دیگران تکرارش نکن. بذار فراموشش کنی و آرمشتو به دست بیاری.


 جمع‌بندی و نتیجه‌گیری 

هر کسی الان توی زندگیش مشکل خاص خودشو داره و زندگی امروزه و به خصوص بیماری کرونا باعث شده که ما احساس استرس و اضطراب بیشتری داشته باشیم و احساسات منفی زیادی مثل ترس، غم، اندوه و … رو تجربه کنیم. تجربه این حس های منفی در کنار حس های مثبت برای زندگی ضروری هستش و باید تجربه بشن ولی نباید به نحوی باشن و انقدر شدید بشن که کنترل شخصی و کنترل زندگیمونو ازمون بگیرن. هر چیزی حد و اندازه داره و تو میتونی این احساسات منفی رو کنترل کنی و نذاری که دیدتو منفی کنه و رندگیتو تحت تاثیر قرار بده. برای اینکه بتونی این حس ها رو کنترل کنی باید هوش هیجانیت رو بالا ببری و هیجانات خودتو و اطرافیانت رو به درستی بتونی تشخیص بدی و کنترل کنی.

برای اینکه هوش هیجانی یا ای کیوت رو بالا ببری بهت پیشنهاد می کنیم که مقاله زیر رو حتما با دقت بخون و در شرایط مختلف اجراش کن. برای اینکه مقاله ۴ کلید طلایی برای افزایش هوش هیجانی رو بخونی دکمه قرمز رنگ زیر رو لمس کن.

[button color=”red” size=”small” link=”https://mindino.ir/%d8%a7%d9%81%d8%b2%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d9%87%d9%88%d8%b4-%d9%87%db%8c%d8%ac%d8%a7%d9%86%db%8c/” icon=”” target=”false” nofollow=”false”]4 کلید طلایی برای افزایش هوش هیجانی شما برای کسب موفقیت![/button]


❤️ یک دنیا سپاس از اینکه تا پایان این مقاله‌ی آموزشی با مایندینو همراه بودید.