بستن

جستجو در سایت

برای جستجوی مطلب، محصول یا رویداد مورد نظر خود، یک عبارت وارد کرده و در انتهای صفحه، بسته به نظر خود، روی یکی از کلید های جستجو در (مطالب، محصولات، رویدادها) کلیک کنید.

جستجوی اساتید

برای جستجوی اساتید، نام استاد مورد نظر را وارد کرده و سپس در لیستی که برای شما نمایان می‌شود روی نام استاد مورد نظر کلیک کرده تا به پروفایل آن استاد منتقل شوید.
جستجو در مطالب
جستجو در محصولات
جستجو در رویدادها
سبد خرید :
مشاهده سبد خرید
از جدیدترین تخفیفات، خبرها و محتواهای آموزشیِ مایندینو ، زودتر از دیگران آگاه شوید!
مایل هستم
مایل نیستم
بازگشت

مثبت اندیش | چگونه در سخت‌ترین شرایط زندگی ، مثبت اندیش باشیم؟ (فرمول+رازها)

31 خرداد 1400

156

1

0

مثبت اندیشی یا نگرش خوش بینانه عملی است که در همه شرایط فرد روی چیزهای خوب تمرکز می‌کند. این موضوع می‌تواند تأثیر زیادی بر سلامت جسمی و روانی شما بگذارد. این بدان معنا نیست که افراد مثبت اندیش واقعیت را نادیده می‌گیرند. بلکه بدان معناست که شما به خوبی و بدی در زندگی نزدیک می‌شوید که انتظار دارید همه چیز خوب پیش برود. آیا شما نیمه خالی لیوان را می‌بینید یا نیمه پر را؟ مطالعات نشان داده است که هر دو می‌توانند بر سلامت جسمی و روانی شما تأثیر بگذارند و مثبت اندیشی از بین این دو بهتر است. پس برای داشتن روحیه مثبت اندیش با این مقاله مایندینو همراه باشید.

مثبت اندیشی چیست؟

مثبت اندیشی یک نگرش عاطفی و ذهنی است که بر خوبی‌ها متمرکز است و انتظار دارد نتایج به سود شما برسد. به بیانی دیگر پیش‌بینی خوشبختی، سلامتی و موفقیت است.

قدرت تفکر مثبت چقدر مهم است؟ مثبت اندیش بودن می‌تواند باعث ایجاد یا شکستن یک فرد شود. افکار شما بر اعمال شما تأثیر می‌گذارند. اقدامات شما، به نوبه خود، در موفقیت یا عدم موفقیت تاثیرگذار هستند. همچنین بر کیفیت روابط شخصی و نحوه نگرش شما به جهان تأثیر می‌گذارد. قدرت تفکر مثبت را نمی‌توان نادیده گرفت.

بعضی چیزها وقت می‌برد، صبور و مثبت اندیش باش، اوضوع بهتر خواهد شد.

قدرت مثبت اندیشی

مثبت اندیش بودن

بسیاری از مطالعات نقش خوش بینی و مثبت اندیشی در سلامت روان و جسم را مورد بررسی قرار داده‌اند. یک مطالعه اخیر 70،000 زن را از سال 2004 تا 2012 دنبال کرده است و نشان داده است که کسانی که خوشبین هستند خطر مرگ و میر ناشی از چندین علت اصلی مرگ را کاهش می‌دهند.

مزایای جسمی مثبت اندیش بودن

مزایای جسمی مثبت اندیش بودن شامل موراد زیر است؛

✔ طول عمر بیشتر

✔ شانس کمتر برای حمله قلبی

✔ سلامتی جسمی بهتر

✔ مقاومت بیشتر در برابر بیمار‌ی‌هایی مانند سرماخوردگی

✔ فشار خون پایین

✔ مدیریت بهتر استرس

✔ تحمل درد بهتر

مزایای ذهنی مثبت اندیش بودن نیز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

✔ خلاقیت بیشتر

✔ مهارت حل مسئله بیشتر

✔ تفکر واضح‌تر

✔ روحیه بهتر

✔ مهارت‌های بهتر کنار آمدن

✔ افسردگی کمتر

هنگامی که افراد در یک مطالعه در معرض آنفولانزا و سرماخوردگی قرار گرفتند، افرادی که چشم انداز مثبتی داشتند کمتر بیمار می‌شدند و علائم کمتری را گزارش می‌کردند.

در طی مطالعه دیگری، زنانی که خوش بینی بیشتری داشتند، کمتر در اثر سرطان، بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری تنفسی و عفونت فوت می‌کردند. و در تحقیقی که روی افراد بالای 50 سال انجام شد، کسانی که افکار مثبت تری در مورد پیری داشتند، عمر طولانی‌تری داشتند. همچنین التهابات مربوط به استرس در آن‌ها کمتر بود که نشان‌دهنده وجود یک ارتباط ممکن بین افکار و سلامتی آن‌ها است.

افرادی که چشم انداز مثبتی دارند، از آنجا که امید به آینده بیشتری دارند، ممکن است سبک زندگی سالمی داشته باشند.

تفکر مثبت جادو نیست و باعث از بین رفتن همه مشکلات شما نخواهد شد. آنچه ایجاد خواهد شد این است که مشکلات قابل کنترل‌تر به نظر می‌رسند و به شما کمک می‌کنند تا مشکلات را به روشی مثبت ثمر برسانید.

مثبت اندیش باشید!

تکنیک های مثبت اندیشی

وقتی شما رویکرد مثبت داشته باشید همه چیز در نظرتان خوب و مرتب خواهد بود. اما اگر شما به طور طبیعی بدبین باشید، به این معنی است که انتظار بدترین اتفاقات را دارید.

شاید شما به طور ذاتی مثبت اندیش باشید و یا نباشید؛ اما نکته‌ای که بسیار دارای اهمیت است این است که مثبت اندیش بودن ویژگی و صفت اکتسابی است. یعنی می‌توانید به مرور آن را در خود شکل دهید.

در این مورد نیز تحقیقاتی انجام شده است. در یک آزمایش، بزرگسالانی که روزانه در مورد افکار مثبت مراقبه می‌کردند، احساسات خوش بینانه بیشتری را هر روز احساس می‌کردند.

آلبرت شوایتزر:

آدم خوش‌بین کسی است که همه جا چراغ سبز می‌بین، در حالیکه آدم بدبین تنها چراغ قرمز را می‌بیند… آدم واقعا خردمند، کوررنگی دارد.

مطالعه دیگری نشان داده‌ است که مثبت اندیشی به افراد کمک می‌کند تا بیماری‌ها را کنترل کنند و افسردگی را تسکین دهند؛ صرف نظر از اینکه آن‌ها به طور طبیعی خوش بین یا بدبین باشند.

 هنر مثبت اندیشی

آیا می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه مثبت فکر کنید؟ اولین قدم درک این است که همه چیز به خود شما بستگی دارد. وقتی استادِ احساسات خود می‌شوید، همیشه می‌توانید بدون توجه به تاثیرات بیرونی، ذهنیت خود را تعیین کنید. به عهده گرفتن مسئولیت نحوه تفکر، عمل و احساس اجازه می‌دهد تا همه چیز در زندگی شما سر جای خود قرار گیرد. بعضی اوقات نمی‌توانید وقایع زندگی را کنترل کنید، اما می‌توانید نحوه واکنش خود نسبت به آن‌ها را کنترل کنید.

سایمون سینک

نویسنده و سخنران انگیزشی

وقتی شما خوش‌بین هستید، زندگی شیوه‌ای بامزه برای مراقبت از شما دارد.

«تکنیک‌های مثبت اندیشی»

شما می‌توانید یاد بگیرید که تفکر منفی را به مثبت اندیشی تبدیل کنید. این فرایند ساده است، اما به زمان و تمرین نیاز دارد. در اینجا چند فرمول و راز کاربردی و بسیار قوی برای تقویت مثبت اندیشی و رویکرد خوش بینانه آورده شده است؛

✅ خود را کنترل کنید!

آیا توجه کرده‌اید که وقتی روز بدی دارید، زبان بدنتان آن را نشان می‌دهد؟ روی صندلی خود مدام تکان می‌خورید، در برقراری ارتباط چشمی با دیگران مشکل دارید و وقتی احساس ناراحتی می‌کنید کارهایی مانند ضربه زدن را برای آرام کردن خود انجام می‌دهید. از هوشیاری خود دست بر می‌دارید و اجازه می‌دهید محیط و شرایط، شما را کنترل کنند. این موضع‌گیری قدرتمندی نیست. این حالت به اطرافیان شما می‌گوید که شما ناراحت، عصبانی یا غمگین هستید و می‌خواهید تنها بمانید. این یک حلقه بازخورد ایجاد می‌کند زیرا وضعیت بدِ بدن شما ذهنیت ضعیف شما را تقویت می‌کند.

تکنیک های مثبت اندیشی

مثبت اندیشی به همان اندازه مربوط به بدن شماست که به مغز نیز مربوط می‌شود. سعی کنید نحوه ارائه خود و طرح تفکر مثبت و فیزیولوژی خود را کنترل کنید. روی وضعیت بدن خود کار کنید تا به علائم غیرکلامی اطرافیان خود که نسبت به آن‌ها احساس قوی و مثبت دارید و آماده شنیدن آنها هستید، بپردازید. سعی کنید عادت‌های عصبی، مانند ضربه زدن روی میز، جویدن ناخون، تاباندن مو و غیره را مهار کنید. این روش شما را ملزم می‌کند که خود را بهتر مشاهده کنید. به محض این که خود را تسلیم تیک عصبی کردید، سریع آرام شوید. همانطور که بدن خود را در حالت قدرت قرار می‌دهید، تفکر مثبت می‌تواند آزادتر جریان یابد.

✅ مناطق را برای تغییر مشخص کنید!

 اگر می‌خواهید خوش بین باشید و به مثبت اندیشی بپردازید، ابتدا مناطقی از زندگی خود را که معمولاً درباره آن‌ها فکر منفی می‌کنید؛ مشخص کنید خواه کار باشد یا رفت و آمد روزانه یا رابطه. شما می‌توانید با تمرکز روی یک زمینه شروع به کارهای کوچک کنید تا به حالت مثبت تری نزدیک شوید.

✅ بیشتر لبخند بزنید!

تکنیک های مثبت اندیشی

در یک مطالعه، افرادی که هنگام انجام یک کار استرس زا لبخند می‌زدند (یا حتی لبخند جعلی می‌زدند) بعد از آن احساس مثبت‌تری نسبت به افرادی داشتند که حالتی خنثی داشتند. اگر لبخند واقعی باشد، سود بیشتری خواهید برد. بنابراین به دنبال شوخ طبعی باشید و وقت خود را با افراد یا چیزهایی که باعث خنده شما می‌شود بگذرانید. به خود اجازه دهید لبخند بزنید یا بخندید، مخصوصاً در مواقع سخت. در اتفاقات روزمره به دنبال طنز باشید. وقتی بتوانید به زندگی بخندید، استرس کمتری خواهید داشت.

✅ شرایط خود را از نو تنظیم کنید!

وقتی اتفاق بدی افتاد که از کنترل شما خارج بود، به جای ناراحتی، سعی کنید از قسمت‌های خوبِ شرایط قدردانی کنید. به عنوان مثال؛ به جای استرس در مورد ترافیک، به یاد داشته باشید که داشتن ماشین چقدر راحت است. از زمانی که پشت فرمان گیر کرده‌اید برای گوش دادن به موسیقی یا برنامه‌ای که از آن لذت می‌برید استفاده کنید.

✅ یک دفترچه یادداشت قدردانی داشته باشید!

این ممکن است به نظر ساده برسد، اما وقتی هر روز یا هفته می‌نشینید و به چیزهایی را که به خاطر آن‌ها سپاسگزار هستید می‌نویسید، مجبور می‌شوید به نکات خوب زندگی خود توجه کنید. یک مطالعه نشان داد افرادی که یادداشت‌های سپاسگزاری را نگه می‌دارند نسبت به آینده احساس شکر، مثبت و خوش بینی بیشتری دارند.

✅ بهترین آینده ممکن خود را به تصویر بکشید!

 در مورد چشم‌انداز روشنی برای آینده خود (شغل، روابط، سلامتی، سرگرمی‌ها) با جزئیات بیندیشید و آن را بنویسید. تحقیقات نشان می‌دهد وقتی تصور می‌کنید زندگی شما به خوبی پیش می‌رود؛ در زمان حال شادتر خواهید بود.

✅ بر نقاط قوت خود تمرکز کنید!

تکنیک های مثبت اندیشی

 به مدت یک هفته هر روز، به یکی از نقاط قوت شخصی خود مانند مهربانی، بخشش ، نظم یا خلاقیت فکر کنید. چگونگی استفاده از آن قدرت را به روش‌های جدید در آن روز بنویسید. سپس طبق آن عمل کنید. افرادی که این کار را انجام دادند باعث افزایش خوشبختی و کاهش علائم افسردگی در پایان هفته شدند. شش ماه بعد، این مزایا همچنان بر قوت خود باقی بودند.

✅ از یک سبک زندگی سالم پیروی کنید!

در بیشتر روزهای هفته حدود 30 دقیقه ورزش کنید. همچنین می‌توانید آن را به 10 دقیقه زمان در طول روز تقسیم کنید. ورزش می‌تواند بر روحیه تأثیر مثبت بگذارد و استرس را کاهش دهد. برای تامین سوخت ذهن و بدن خود از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید و تکنیک‌های کنترل استرس را بیاموزید.

دیوید لینچ:

منفی‌نگری، دشمن خلاقیت است. 

✅ خود را با افراد مثبت محاصره کنید!

  اطمینان حاصل کنید که کسانی که در زندگی شما هستند افراد مثبت و پشتیبانی کننده‌ای هستند که می‌توانید به آن‌ها کمک کنید تا راهنمایی و بازخورد مفید ارائه دهند. افراد منفی می‌توانند سطح استرس شما را افزایش دهند و شما را در توانایی خود در مدیریت استرس از راه‌های سالم منحرف کنند.

به یاد داشته باشید با تمرین می‌توانید افکار مثبت‌تری به زندگی خود اضافه کنید و از مزایای خوش بینی بهره‌مند شوید.

مایندینو؛ اندیشه‌ای نو!

مثبت اندیشی مهارتی بسیار کاربردی و مهم در زندگی هر شخصی بشمار می‌رود؛ زیرا به کمک آن می‌تواند دیدگاه خود را نسبت به زندگی و مسائل تغییر دهد. در این مقاله سعی کردیم با بیان فرمول‌های موثر مثبت اندیشی همچون شاد بودن، تمرکز بر نقاط قوت، به تصویر کشیدن آینده‌‌ای بهتر و قدردانی کردن شما را در مسیر تقویت و شکل‌گیری مثبت اندیش بودن یاری کنیم. سپاس از اینکه تا پایان این مقاله‌ی آموزشی با مایندینو همراه بودید.

آیا شما مثبت اندیش هستید؟ برای مثبت اندیش بودن و دوری از بدبینی از چه راه‌هایی کمک می‌گیرید؟

(لطفاً دانسته‌ها و تجربه‌های خود را در این زمینه برای ما در قسمت نظرات بنویسید.)

علاقه مندی ها (1)

لینک کوتاه :

نظرات :

دیدگاهتان را بنویسید

فیلدهای ضروری ستاره گذاری شده اند. ایمیل شما منتشر نخواهد شد...

دیدگاه شما : *

نام شما : *

ایمیل شما : *

هیچ دیدگاهی برای نمایش وجود ندارد

مایندینو، اندیشه ای نو!