بستن

جستجو در سایت

برای جستجوی مطلب، محصول یا رویداد مورد نظر خود، یک عبارت وارد کرده و در انتهای صفحه، بسته به نظر خود، روی یکی از کلید های جستجو در (مطالب، محصولات، رویدادها) کلیک کنید.

جستجوی اساتید

برای جستجوی اساتید، نام استاد مورد نظر را وارد کرده و سپس در لیستی که برای شما نمایان می‌شود روی نام استاد مورد نظر کلیک کرده تا به پروفایل آن استاد منتقل شوید.
جستجو در مطالب
جستجو در محصولات
جستجو در رویدادها
سبد خرید :
مشاهده سبد خرید
از جدیدترین تخفیفات، خبرها و محتواهای آموزشیِ مایندینو ، زودتر از دیگران آگاه شوید!
مایل هستم
مایل نیستم
بازگشت

اهرم رنج و لذت I تنها اهرمی که برای رسیدن به موفقیت حتماً نیاز دارید!

21 اردیبهشت 1400

201

0

0

تا به حال به فعالیت‌ها و تصمیماتی که در طول روز برای خود می‌گیرید توجه کرده‌اید؟ آیا به این نکته پی برده‌اید که ما همیشه در حال فرار از رنج‌ها و تلاش برای رسیدن به لذت‌ها و موفقیت‌ها هستیم؟ مثلا هم‌اکنون که شما در حال خواندن این مقاله هستید، برای فرار از ناآگاهی و حرکت به سمت دانستن و آگاه شدن است. این پروسه به طور معمول در زندگی همه ما در حال رخ دادن است. اهرم رنج و لذت یکی از کارکردهای مغز انسان بشمار می‌رود. مغز ما به طور معمول در حال برنامه‌نویسی و برنامه‌ریزی است. او دوست دارد کارهایی را انجام دهد که برای او لذت‌بخش است؛ حتی اگه آن کار به ما صدمه وارد کند. در ادامه به طور کامل‌تر درباره اهرم رنج و لذت صحبت خواهد شد. پس حتما با این مقاله مایندینو همراه باشید.

آنتونی رابینز

نویسنده

میل به خوشی و فرار از ناراحتی مکانیزم طبیعی مغز است. مغز شما از رنج فرار می‌کند، و به سمت خوشی می‌رود.

اهرم رنج و لذت چیست؟

اصل رنج و لذت کمکی در تعیین و دستیابی به اهداف است، زیرا برای هر فعالیتی انگیزه ایجاد می‌کند. حال چگونه این اصل می‌تواند برای شما انگیزه درست کند؟ درک این اصل ساده است؛ درد و لذت هر دو می‌توانند انگیزه‌ای برای حرکت باشند.

اهرم رنج و لذت

در بیان رنج، برای مثال تصور کنید هنگامی که اسلحه‌ای به سر شما نگه گذاشته می‌شود همان کاری را که به شما گفته می‌شود انجام می‌دهید. در این صورت ضرورت شما را به حرکت وا می‌دارد. اهرم در این حالت دور شدن از درد است.

و در بیان لذت برای نمونه فرض کنید؛ وقتی  یک میلیون یورو پول دارید، هم می‌توانید کلی بلیط مراکز تفریحی و سرگرمی را بگیرید و هم می‌توانید لباس خود را عوض کنید و به دوچرخه‌سواری بروید. در آن صورت میل به رسیدن به شما انگیزه می‌دهد. اهرم در این مورد اینگونه عمل می‌کند که به سمت لذت حرکت کنید.

اصل رنج و لذت به این معنی است که کسی می‌تواند از طریق رنج و لذت انگیزه ایجاد کند. در واقع هر دو می‌توانند به عنوان ابزار انگیزشی استفاده شوند؛

رنج یا نیاز شدید به تغییر: “شما باید به هدف خود برسید. اگر در طی پنج سال به طور هفتگی استرس داشته باشید، بیشتر موهای شما ریخته و تپش قلب خطرناکی را تجربه خواهید کرد.”

لذت و تمایل بی حد و حصر برای تغییر: “اگر به زندگی آرامش و کنترل در پنج سال نگاه کنید، می‌توانید از بدن و زندگی زیبا و سالم برای بقیه زندگی خود لذت ببرید.”

جدول اهرم رنج و لذت

 اهرم رنج و لذت به شما می‌گوید برای 5 تا 10 سال آینده خود چشم‌انداز رسم کنیم. فعالیت و خواسته‌ای که قصد انجام یا تغییر آن را دارید در نظر بگیرید. شما باید جدولی رسم کنید و در قسمتی از آن مزایای انجام کاری که می‌خواهید را بنویسید و در قسمتی دیگر مضرات انجام ندادنش را یادداشت کنید. سعی کنید در این مدت هر روز این فواید و مضرات را بخوانید تا لذت انجام دادن و رنج انجام ندادنش در شما باعث ایجاد حرکت به سمت آن شود. 

اهرم رنج و لذت

کارکرد اهرم رنج و لذت

به طور کلی استفاده از این اهرم کارکرد طبیعی مغز است. همانطور که بیان شد مغز عاشق انجام کارهایی است که برایش لذت‌بخش است حتی اگر آن کارها خوب نباشند پس درنتیجه ما قادر هستیم به صورت کاملا آگاهانه با استفاده از اهرم رنج و لذت مغزمان را به سمت کارهای اثربخش و لذت‌بخش هدایت و راهنمایی کنیم و یا اگر قصد داریم رفتاری را تغییر دهیم که رفتار اشتباهی است می‌توانیم به کمک این اهرم مغزمان را نسبت به انجام آن رفتار رنج دهیم و لذت انجام ندادن آن کار را برایش روشن کنیم.

اهرم رنج و لذت

به طور معمول چهار دلیل زیر باعث کارکرد این اهرم در مغز می‌شوند؛

  • زمانی که احساس تمایل، انگیز ، اضطراب و یا رنج شدیدی می‌کنید که نیاز به ایجاد تغییر و اتفاقی در زندگی خود دارید؛ این رنج به شما ضربه سختی می زند تا کاری انجام دهید.
  • احساس، دامنه ناخودآگاه است، بنابراین اهرم رنج و لذت آن را نیز در مسیر درست قرار می‌دهد.
  • شما می‌دانید که چرا کاری انجام می‌دهید؟ اگر دلیلتان به اندازه کافی بزرگ باشد، همیشه یک دلیل پیدا خواهید کرد و مغز شما به طور خودکار از این اهرم استفاده می‌کند.
  • مطالعات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد، انگیزه نیرومند وقتی که در معرض خطر از دست دادن چیزی هستیم، چگونه عمل می‌کند. برای مثال؛ وقتی رئیس شرکت در صورت عدم عملکرد بهتر کارمند خود را تهدید به اخراج می‌کند، کارمند تلاش می‌کند عملکرد خود را بهبود ببخشد تا از اخراج شدن خود جلوگیری کند.

تکنیک استفاده از اهرم رنج و لذت

تا اینجا به طور کامل درباره اهرم رنج و لذت صحبت کردیم. اما نکته مهم این است که چگونه می‌توان از این اهرم استفاده کرد؟ حال زمان استفاده از تکنیک دیکنز برای استفاده از اهرم رنج و لذت در مسیر درست است. در زیر مراحل انجام آن را بیان خواهد شد؛  

اهرم رنج و لذت

مرحله 1 ،  برای مشاهده وضعیت فعلی و هدف خود، یک موقعیت خنثی را تصور کنید!

هدف شما هنوز محقق نشده است، اما مشخصاً می‌خواهید به آن برسید. از آنجا که هنوز زمان آن فرا نرسیده است، شما باید از وضعیت مطلوب هدف فاصله بگیرید. شما هنوز آنجا نیستید! وضعیت موجود را با وضعیت مطلوب مقایسه کنید. وقتی به این موقعیت ها نگاه می‌کنید، از دور متوجه تفاوت‌ها می‌شوید.

مرحله 2 ، اکنون در رنج و لذت شریک شوید!

موقعیت درک خنثی خود را ترک کرده و به سمت احساسات خود بروید. به خوشبختی و لذت فوق‌العاده رسیدن به هدف و به ویژه رنج ماندن در شرایط فعلی توجه کنید.

از آن لذت و مزایای دستیابی به وضعیت مطلوب و درد نرسیدن به وضعیت مطلوب بهره ببرید. همچنین متغیرهای وضعیت مطلوب و فعلی را کشف کنید.

مرحله 3 ، به عنوان اهرم فشار، روی رنج بیشتر کار کنید!

در بعضی اوقات باید بر روی مسئله رنج بیشتر تمرکز کرد. گاهی لازم است شما بر خود رنج وارد کنید و تمام ابعاد آن را بسنجید. برای مثال از خود بپرسید؛  اگر تغییر در زندگی ایجاد نکنم چه ضرری برای من خواهد داشت؟ قیمت آن چقدر است؟ اگر به همین روش ادامه دهم چه اتفاقی می‌افتد؟ در نهایت چه چیزهایی را در زندگی خود از دست خواهم داد؟ در حال حاضر چه هزینه‌ای برای من دارد؟

در واقع ، شما بهره‌وری کمتری خواهید داشت، بنابراین مانند قبل فعالیت نخواهید کرد. برای مثال فرض کنید؛ شما دلتان یک غذای ناسالم مانند پیتزا می‌خواهد. اما می‌دانید اگر آن را مصرف کنید به آن معتاد خواهید شد و نیاز دارید که تا مدت زیادی آن را بخورید. در این صورت زمانی را تصور کنید که به سن 60 سالگی رسیده‌اید و در اثر خوردن فست‌فود نارسایی قلبی گرفته‌اید. این شرایط مطمئنن برای همه شرایط بد و نامساعدی خواهد بود. پس سعی کنید همیشه در ابتدای کارها به خود سخت بگیرید تا بعدا مرتکب نتایج اشتباه آن نشوید. این موضوع نکته بسیار مهمی است که نباید آن را نادیده گرفت.

مرحله 4 ، به عنوان اهرم فشار، روی لذت کار کنید!

در مرحله قبل شما با رنج‌ها و سختی‌ها روبه‌رو بودید. در این مرحله نیز لازم است به سراغ لذت‌ها و اشتیاق‌ها نیز بروید برای مثال با خود بگویید؛ اگر تغییر می‌کردم، چه احساسی داشتم؟ چه چیزی در زندگی من امکان‌پذیر بود؟

به چه چیز دیگری می‌توانستم برسم یا چه چیز دیگری به من می‌داد؟

 با این حال، شما با یک احساس پرانرژی احساس خوشبینی و خوشبختی خواهید کرد، شما می‌توانید ثروت و انرژی بیشتری را جذب کنید. و با کمک اهرم رنج و لذت به هر انچه می‌خواهید برسید. فقط کافی است از این مهارت به خوبی استفاده کنید تا نتیجه آن را در زندگی خود مشاهده کنید.

اصل رنج و لذت

تونی رابینز در دهه 1980 با شش گام آموزش رفتارهای جدید را بیان کرد. این باعث می‌شود که از اصل رنج و لذت در ترکیب و به کارگیری با یک الگو به خوبی از آن استفاده کنید.

مرحله 1، مشخص کنید که  چه رفتار جدیدی می‌خواهید و چه چیزی مانع شما می‌شود!

به عنوان مثال: زود بلند شدن. چه درد ناشی از تغییر و چه لذتی از خوابیدن مانع شما می‍‌شود؟

مرحله 2 ، برای رفتار خود یک اهرم ایجاد کنید!

احساس لذت شدید از زود بیدار شدن و رنج خوبیدن را برای خود در دو کفه ترازو قرار دهید.

مرحله 3 ، اقدام کنید، اکنون در واقع موانع محدود کننده خود را قطع کنید!

این در واقع اقدام است. اکنون شما واقعاً می‌خواهید عادت خود را تغییر دهید و بلافاصله وقتی احساس تمایل به خواب می‌کنید، کار دیگری را انجام دهید. به عنوان مثال؛ به محض اینکه احساس کردید می‌خواهید در رختخواب به خواب ادامه دهید، موسیقی دیوانه‌واری را روشن کنید و به دلیل شکستن عادت خود، با صدای بلند برقصید.

مرحله 4 ، بلافاصله پس از شکستن عادت، رفتار مورد نظر جدید خود را انجام دهید!

اهرم رنج و لذت

بلافاصله بعد از مرحله 3 ، به کاری که می‌خواهید انجام دهید اقدام کنید. زودتر از خواب بیدار شوید. بنابراین برای چند روز آینده، برای امتداد شکست عادت خود زود بیدار شوید.

مرحله 5 ، عادت جدید خود را تقویت و آن را با اعتقادات و ارزش‌های شخصی خود هماهنگ کنید!

پس از انجام عادت جدید به خود جایزه دهید (مرحله 4). بلافاصله لذت انجام رفتار جدید را احساس کنید. فواید شکستن الگوی خود را احساس کنید. به عنوان مثال، به خودتان جایزه اضافی بدهید و همگام بودن با این عادت جدید را سرگرم کننده‌تر کنید.

مرحله 6 ، در مورد رفتار جدید خود تأمل و تاثیر آن را بر خود کنترل کنید!

این مرحله مثلاً یک هفته بعد انجام می‌شود. برای تأمل در کارهایی که در هفته گذشته برای شکستن عادات خود انجام داده‌اید، یک لحظه تأمل کنید. خود را بررسی کنید؛ الگوی جدید شما تا چه اندازه به واقعیت تبدیل شده است؟

مایندینو؛ اندیشه‌ای نو!

به طور کلی رفتارها و عملکردهایی که توسط ذهن و مغز ما انجام می‌شوند بر اساس فرار از یک رنج و حرکت به سوی یک لذت هستند. بر حسب این مکانیزم مغز تمامی الگوهایی که دارای لذت هستند را اجرا می‌کند حتی اگر نتایج مطلوبی برای ما نداشته باشد چرا که مغز فقط به دنبال دستیابی به لذت است.

ما می‌توانیم با استفاده از این اهرم برنامه‌ریزی‌های غلطی که ذهن انجام می‌دهد را تغییر دهیم و آن‌ها را به سمتی که خودمان می‌خواهیم سوق دهیم. به کمک اهرم رنج و لذت می‌توان به فردی موفق تبدیل شد.

سپاس از اینکه تا پایان این مقاله‌ی آموزشی با مایندینو همراه بودید. امیدواریم که توانسته باشیم به شما در جهت کسب آگاهی درباره اهرم رنج و لذت کمک کرده باشیم.

تا به حال از اهرم رنج و لذت استفاده کرده‌اید؟ تا چه اندازه به شما در جهت دستیابی به موفقیت کمک کرده است؟

(لطفاً دانسته‌ها و تجربه‌های خود را در این زمینه برای ما در قسمت نظرات بنویسید.)

علاقه مندی ها (0)

لینک کوتاه :

نظرات :

دیدگاهتان را بنویسید

فیلدهای ضروری ستاره گذاری شده اند. ایمیل شما منتشر نخواهد شد...

دیدگاه شما : *

نام شما : *

ایمیل شما : *

هیچ دیدگاهی برای نمایش وجود ندارد

مایندینو، اندیشه ای نو!