79
0
به سخنرانی فکر کنید که او را شنیده و یا دیدهاید. دلایل دوست داشتن آن سخنران را بیان کنید؟ آیا دلایل شما، اعتماد به نفس، ظاهر و تسلط بر زبان او است؟ همه این پاسخها درست است. یک سخنران خوب باید اصول سخنرانی را به خوبی بلد باشد. صدای واضحی داشته باشد و از کلمات قابل فهم استفاده کند. یک سخنران خوب همچنین از حالات مناسب چهره و حرکات مناسب استفاده میکند. علاوه بر این، هنگامی که سخنرانان مستقیماً با تماشاگران صحبت میکنند و تماس چشمی خود را با شنوندگان برقرار میکنند؛ میتوانند محیط سخنرانی را صمیمیتر کنند. این سخنرانان نیز با اطمینان روی صحنه حرکت میکنند و تسلط خود را بر اصول سخنرانی و ارتباط عمومی نشان میدهند.
اصول سخنرانی و فن بیان
به طور کلی آمادهسازی دقیق برای یک سخنرانی کافی نیست. پیام آن باید توسط گوینده به شنوندگان منتقل شود. این نیمه دوم ارتباطات گفتاری است: تحویل گفتار. چگونه می توان یک سخنرانی را به طور موثر انجام داد؟ چندین اصل وجود دارد که باید رعایت شود. شما با استفاده از این اصول میتوانید به یک سخنران موفق تبدیل شوید. پس برای یادگیری این اصول با این نقاله مایندینو همراه باشید.
اصول سخنرانی، مورد اول: بیان مناسب
وقتی به دلیل ضعف در بیان، کلمات سخنران قابل درک نیست؛ ممکن است سخنرانی به هیچ وجه مورد استقبال قرار نگیرد. انتخاب کلمه و درستی دستور زبان در گفتار ضروری است. بسیار مهم است که نحوه صحیح گفتن یک کلمه را به درستی بدانیم. تکنیکهای تنفس مناسب همراه با قالببندی صحیح صداها که کلمات را تشکیل میدهند؛ به بیان کارآمد کمک میکند.
اصول سخنرانی، مورد دوم: تعدیل
صداهای دلپذیری وجود دارد که برای گوشها بسیار آرامش بخش است. درست مانند صداهای ناخوشایند که گوش انسان را آزار میدهد. مردم دوست دارند به صداهایی که به خوبی تنظیم شدهاند گوش دهند. به این معنی که توانایی تنظیم یا دستکاری رزونانس و زمان آهنگ صوتی را دارند. میکروفون به مدولاسیون بیشتری نیاز دارد زیرا تقویت کنندهها صداها را بیشتر طنینانداز میکنند. اما با میکروفون یا بدون میکروفون، صداها نباید پرده گوش ما را اذیت کنند. اگر صدای بلندگو تعدیل شود؛ شنوندگان توجه خواهند کرد. سخنان سخنران به وضوح شنیده میشود و پیام سخنرانی ارسال و دریافت میشود.
اصل سخنرانی، مورد سوم: حضور کارآمد روی صحنه
حضور صحنه، به این معنا است که سخنران توانایی مالکیت روی صحنه داشته باشد. اینکه گوینده بتواند فضا را پر کند و شخصیت خود را به تماشاگران نشان دهد. نقطه مقابل حضور صحنه، ترس از صحنه است. که بسیاری آن را بزرگترین ترس در دنیای سخنرانی میدانند! اما به جای تلاش برای از بین بردن ترس از صحنه، از تمام انرژی که باعث ایجاد لرزش و عصبی در فرد میشود باید استفاده شود تا سخنران به یک سخنران جالب و مشتاق تبدیل شود که قابلیت شنیدن و حرکت را دارد. در مورد رویِ صحنه هیچ کس از ترس مرحلهای مصون نیست. افراد دیگر فقط آن را بهتر مدیریت میکنند و چیزی را که ما به عنوان حضور صحنهای میبینیم ایجاد میکنند.
اصول سخنرانی، مورد چهارم: حالات صورت و زبان بدن
فقط انتخاب کلمات و تلفظ صحیح آنها نیست که باعث میشود یک سخنرانی موثر انجام شود. پیام هر گفتاری با ارتباطات غیرکلامی مانند حالات صورت و حرکات بدن، تقویت، روشن و تکمیل میشود. بدون این عناصر غیرِ کلامی، ممکن است گوینده را خستهکننده و صدای بدون احساسات قضاوت کرد. حالات چهره باید با محتوای سخنرانی تغییر کند. حرکات باید فقط بر نکات خاصی تأکید کند. حرکت باید به گوینده اجازه دهد تا سخنرانی را به صورت استعاری در اطراف، جلو و برای تماشاگران انجام دهد. همچنین باید مخاطبان را وادار کند که از گوینده پیروی کنند و آنها را بر هر کلمه خود متصل نگه دارند.
اصول سخنرانی، مورد پنجم: ارتباط با مخاطب
قبلاً اشاره شد که مهمترین کمک در ایجاد ارتباط با شنوندگان، تحلیل مخاطب است. با استفاده از این دادهها، فرد میتواند یک سخنرانی بنویسد که برای مخاطبان جذاب باشد. همچنین به دلیل همان دادهها ، فرد میداند چگونه پیام را به مخاطب منتقل کند و در سطحی عمیقتر با آنها ارتباط برقرار کند.
انواع روشهای سخنرانی
چهار روش اساسی (که گاهی اوقات به آنها سبک نیز گفته میشود) برای ارائه یک سخنرانی وجود دارد: نسخه خطی، حفظ شده، بداهه و بینطیر. هر کدام کاربردهای متنوعی در مجامع مختلف ارتباطی دارند.
✅ سبک دست نویس!
در سبک دست نویس خنرانی نوشته میشود و گوینده آن را کلمه به کلمه برای حضار میخواند. در اصل، این کار از روی دست نوشتههای کاغذی انجام میشود. امروزه شیوه خطی رایج است، اما کاغذ از بین رفته است.
چه کسی سخنرانی را برای حضار میخواند؟
گویندگان خبر و شخصیتهای تلویزیونی. در قدیم، این نسخه خطی روی کارتهای نشانه که در کنار لنز دوربین نگه داشته میشد؛ نوشته میشد. سپس از طومارهای کاغذی، مانند رولهای پیانو استفاده میشد. امروزه یک دستگاه پخشکننده تلویزیونی مخصوص (که مانند یک پریسکوپ کار میکند) به دوربین وصل شده است. بنابراین گوینده اخبار هنگام مطالعه به لنز نگاه میکند.
✅ سبک حفظ شده!
شیوه حفظ، زمانی است که مطالب به حافظه سپرده شود و به صورت کلمه به کلمه برای مخاطبان خوانده شود. شرکتکنندگان برای ایجاد یک سخنرانی در یک زمان خاص (به عنوان مثال: سه دقیقه) مقالههایی با موضوع خاصی مینویسند. مقاله را به خاطر میسپارند و سپس در مقابل حضار بیان میکنند. این سبک بخشی از اصول سخنرانی شمرده میشود.
در کجا هنوز شیوه حفظ شده رایج است؟
با توجه به قوانین کپی رایت و قراردادهای مجوز، بازیگران روی صحنه موظفند فیلمنامه نمایش را به خاطر بسپارند و آن را دقیقاً همانطور که نوشته شده اجرا کنند. این سبک معمولاً برای سخنرانان تیمهای گفتاری و مناظره دبیرستانی و دانشگاهی است که سخنرانیهای رقابتی خود را حفظ کنند. در کنوانسیونهای شرکتی غالباً از مانیتورهای LCD بزرگ در جلوی صحنه استفاده میشود. این کار به گوینده اجازه میدهد تا در حالی که به حافظه خود پایبند است، آزادتر در سراسر صحنه حرکت کند. برخی از مونولوگها نیز از شیوه حفظ شده استفاده میکنند.
جیم ران
از هر فرصتی برای تمرین مهارتهای ارتباطی خود استفاده کنید تا در مواقع مهم، موهبت، سبک، وضوح و احساسات دیگران را تحت تأثیر قرار دهید.
✅ سبک بداهه!
از لحاظ تئوریک، یک سخنرانی “فی البداهه” “در محل” ساخته میشود. آمادگی ندارد و تمرین نشده است. در حالی که مواردی وجود دارد که سخنران در آن دستهبندیها واقعاً آماده میشود. موارد زیادی هم وجود دارد که فرصت کمی برای آماده سازی وجود دارد یا کلا هیچ فرصتی وجود ندارد.
سخنرانیهای غیرمجاز به طور کلی کوتاه هستند و اغلب بدون اطلاع قبلی انجام میشوند. یادداشت ها نادر هستند و گوینده به طور کلی مستقیماً به مخاطب نگاه میکند. اعلام قوانین برای صحبت کردن؛ غیرممکن، متکبرانه و مغرورانه خواهد بود. باید توضیح دهیم که “بداهه” طیفی از حالت عدم آمادگی، تا مقدار اندک آمادهسازی را توصیف میکند.
آن لندرز
مشکل در صحبت کردن سریع این است که ممکن است چیزی را بگویید که هنوز به آن فکر نکردهاید.
✅ سبک بینظیر!
بین شیوههای به خاطر سپرده شده و بداهه، شما سبک گفتاری بی نظیر را پیدا میکنید. برای این سبک، گفتار به طور کامل نوشته نشده است. معمولاً با مرجع اصلی برای ارائه انجام میشود. در این سبک عبارتبندی از قبل تمرین شده است و کلمات از قبل انتخاب شدهاند. نباید لغزشی برای کلمات وجود داشته باشد . مدت زمان باید با دقت کنترل شود. این سبک انعطافپذیری را به گوینده ارائه میدهد تا شامل مواردی از محیط اطراف، سخنرانیهای قبلی، اخبار روز و غیره باشد.
بهترین سخنرانی
به طور کلی هر فردی زمان زیادی را صرف ارسال پیام میکند. فرصتهای صحبت همیشه وجود دارد. ناگفته نماند که سخنرانی در رویدادها راهی عالی برای ارتقاء موقعیت شما به عنوان یک متخصص و ایجاد آگاهی برای کسب و کار شما است.
گفته میشود؛ سخنرانی در جمع یکی از بزرگترین ترسهایی است که اکثر مردم دارند. اما با برخی نکات و برخی تمرینات، میتوانید تصویر ماندگاری از خود بر جای بگذارید که مردم آن را به خاطر بسپارند.
«تکنیکهای سخنرانی»
در اینجا چهار روش ساده وجود دارد که به کمک آنها میتوانید سخنران بهتری باشید.
1. در اصول سخنرانی، از تکنیک حفظ کردن استفاده نکنید!
بسیاری از سخنرانان معتقدند که بهترین راه برای ارائه یک سخنرانی عالی حفظ مطالب کلمه به کلمه است. با این حال، این یکی از بدترین کارهایی است که میتوانید به عنوان سخنران انجام دهید.
حفظ باعث میشود بیش از حد تمرین کنید، و بدتر، ممکن است ذهن شما در هر زمان از سخنرانی خاموش شود. این اتفاق معمول حتی برای ماهرترین سخنرانان نیز ممکن است اتفاق بیوفتد. اگر این اتفاق رخ دهد، میتواند منجر به وحشت شود و کل سخنرانی شما را متوقف کند.
استراتژی بهتر این است که مفاهیم کلیدی خود را به خاطر بسپارید. شما میتوانید این کار را با ایجاد نقاط مهم پیامها، داستانها، دادهها و مواردی که میخواهید در هر قسمت از ارائه خود به آنها برسید، ایجاد کنید.
2. در یک اتاق پر سر و صدا تمرین کنید!
این نکته را از یک بازیگر باتجربه هالیوودی دریافتم که دوست داشت مباحث خود را برای اجراهای تلویزیونی و سینمایی آینده در سالن استخر تمرین کند.
در حالی که اکثر مردم تمایل دارند برای تمرین به جایی بروند که حواسشان پرت نشود، اما این تکنیک شما را برای ارائه واقعی آماده نمیکند. در ارائه زنده، هر اتفاقی میتواند بیفتد، از زنگ تلفنهای همراه گرفته تا افرادی که بازخوردهای عجایبی دارند. اگر در جایی پر سر و صدا تمرین کنید، میتوانید حواس پرتیها را حل کنید و یاد بگیرید که آنها را تنظیم کنید.
3. در اصول سخنرانی، از صدا و تصویر استفاده کنید!
یکی از جذابترین سخنرانیهایی که مدتهاست دیدهام، استیو هایدن، فوق تخصص تبلیغات و مردی در پشت تبلیغات تجاری مکینتاش اپل در سال 1984 بود.
سخنرانی او در مورد مارک تجاری بود. اما اکثریت آن تبلیغات سرگرمکننده را روی صفحه تماشا میکردند و او کمی در مورد تأثیر هر یک و آنچه میتوانید از آن یاد بگیرید و به کار ببرید؛ توضیح میداد.
نکته اصلی دیگری که من دوست داشتم یک DJ زنده بود که هر بار که سخنران داستان یا پیام جدیدی را بیان میکرد؛ موسیقی را تغییر میداد تا نقاط برجسته سخنرانی خود را پررنگ کند.
در حالی که اکثر سخنرانها میدانند که مستقیماً نباید از اسلایدها نخواند، هرچه بیشتر بتوانید گفتار خود را به محتوای چند حسی تبدیل کنید، بهتر است. افزودن صدای بصری یا حتی اضافی نه تنها مخاطب را درگیر خود میکند؛ بلکه محتوای کمتری لازم است بخاطر بسپارید.
4. بر مخاطبان تمرکز کنید!
حتی با تجربهترین سخنرانان نیز قبل از ارائه میتوانند عصبی شوند. موثرترین راه برای از بین بردن فشار از خود این است که ذهنیت خود را تغییر دهید و به جای تمرکز بر عملکرد خود، در مورد خدمت به مخاطبان خود فکر کنید.
به خاطر داشته باشید که شما برای ارائه اطلاعات ارزشمند به شنوندگان در آنجا حضور دارید. اگر مخاطبان شما حتی یک یا دو قسمت از اطلاعات یا دیدگاه شما را درک کند، شما ارزش آن را داشتهاید. با تمرکز بر مفید بودن یا خدمت به مخاطبان، میتوانید آرامش داشته باشید.
همچنین گفتگو با افرادی که قرار است قبل از سخنرانی با آنها صحبت کنید میتواند به شما در خدمترسانی بهتر به مخاطبان کمک کند. این کار آنها را به شما نزدیک میکند.
علاوه بر این، میتوانید نسبت به نگرش شنوندگان آگاهی پیدا کنید و در ارائه خود از آنها استفاده کنید. استفاده از نگرش مخاطبان در یک سخنرانی فوق العاده موثر است. زیرا باعث ایجاد صمیمیت با مخاطب و تعامل بیشتر میشود.
مایندینو؛ اندیشهای نو!
به احتمال زیاد شما گاهی مجبور میشوید به عنوان بخشی از فعالیتهای خود در جمع صحبت کنید. اگرچه این موضوع میتواند ترسناک به نظر برسد؛ اما مزایای صحبت کردنِ خوب بیشتر از هر گونه ترس و تصور است. برای تبدیل شدن به یک سخنران بهتر، از استراتژیهای همچون؛ برنامه ریزی مناسب، تمرین، مشارکت با مخاطب، توجه به زبان بدن، مثبتاندیشی و ضبط سخنرانیهای خود استفاده کنید.
اگر در جمع خوب صحبت میکنید، این توانایی شما میتواند به شما در یافتن شغل یا ارتقا، آگاهی برای سازمان خود و آموزش دیگران کمک کند. هر چه بیشتر به خود فشار بیاورید تا در حضور دیگران صحبت کنید، بهتر میشوید و اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.
سپاس از اینکه تا پایان این مقالهی آموزشی با مایندینو همراه بودید. امیدواریم که توانسته باشیم با ارائه تکنیکها و اصول سخنرانی شما را به یک سخنران عالی و حرفهای تبدیل کنیم.
شما از چه تکنیکهای دیگری در سخنرانیهای خود استفاده میکنید؟
(لطفاً نظر و یا تجربه خود را در این زمینه برای ما بنویسید.)
لینک کوتاه :
https://mindino.ir/?p=10266
برچسب ها :
نظرات :
دیدگاهتان را بنویسید
هیچ دیدگاهی برای نمایش وجود ندارد
مایندینو، اندیشه ای نو!